Svar: Hvor meget æg?
9. august 2006
Alder:
2 år
Kære Camilla
Meget interessant spørgsmål! Det er faktisk ikke noget sundhedsstyrelsen lige umiddelbart nævner i deres retningslinier for børn kost og ernæring.
Jeg har derfor prøvet at finde noget omkring kolesterol og æg. Det jeg har fundet ud af er at selvom æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, så er det først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.
Det er dog også sådan at der hos mennesker er fundet meget store forskelle, således at nogle mennesker kan spise rigtig meget æg uden at det ses på blodets kolesterolindhold. Andre mennesker kan ikke ret meget æg uden at det vil give udslag på en blodprøve.
Der skulle også være undersøgelser som viser at æg kan være med til at ændre balancen mellem det "dårlige" kolesterol (LDL-kolesterol) og det "gode" kolesterol (HDL-kolesterol).
Da man ikke ved, hvordan den enkelte reagerer på æg's indhold af kolesterol, er det for voksne almindeligt anbefalet ikke at spise mere end 3-4 æg om ugen. Det gælder også, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol.
Det lyder således meget sandsynligt at man anbefaler kun 1 æg om ugen til børn. At du har givet mere sker der dog nok ikke noget ved. Nu bliver du så bare nødt til at finde på noget nyt pålæg:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske