Svar: 3-årig slår i børnehaven
13. november 2003
Alder:
3 år
Kære bekymrede mor
At slå andre er en måde at gøre opmærksom på sig selv på. Det kan være børn som endnu ikke har meget sprog og som derfor kommunikerer gennem kroppen. Det er naturligvis uheldigt, når det bliver i så høj en grad at de andre børn ikke vil lege.
Selv om jeres søn er glad for sin lillesøster, kan det at slå godt være et udtryk for den svære situation det er at blive storebror. Det er normalt at "den store" viser glæde over den lille ny og ofte vil barnet reagere overfor moderen, der jo er skyld i den ubalance der er kommet. Hos jer går det tilsyneladende ikke ud over jer derhjemme, men derimod ud over børnene i børnehaven.
Det bedste du kan gøre at at vise din søn hensyn og samtidig sætte grænser. Det hjælper ikke at slå igen, men derimod lære ham at man ikke må slå. Det kræver tålmodighed og skal siges igen og igen.
Det kan være en god idé at I forsøger at finde en eller to af drengene i børnehaven, som han kan lege med, også når de ikke er i institutionen. I må hjælpe ham med at bygge et venskab. Hvis der kommer konflikter i deres leg, må I vurdere om de kan løse det indbyrdes, eller om I skal gribe ind. Når man er tre år gammel har man stadig brug for hjælp til at lære at omgåes andre og få fornemmelsen for hvornår grænserne er nået. Det skal I hjælpe ham med.
Hvis I mener at pædagogerne i børnehaven er begyndt at "se skævt" til jeres søn, så synes jeg at I skal snakke med dem om det. Det er altid godt at vise at man som forældre godt kan se problematikken og gerne vil være med til at ændre på tingene så det bliver rarere for alle parter.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske