Brev:
Kost til småtspisende pige
9. august 2006
Alder:
12 mdr.
Kost til småtspisende pige
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med nogle flere spørgsmål om kosten til vores småtspisende pige.
Jeg har skrevet 2 gange tidligere, da jeg bekymrede mig om hendes ensidige spisevaner. Det er blevet bedre (HURRA), jeg fik hende målt da hun var 10 måneder efter 2 meget vanskelige måneder med mellemørebetændelse og minusappetit og hun havde taget 450 gr på og vokset 4 cm siden 8 måneders tjekket hos SP. Det synes jeg var ok. ( hun holder sig lige på sin kurve ). Nu er hun startet i vuggestue og vil ikke spise der, herhjemme går det nogenlunde med maden, bare det ikke er rugbrød.
Hendes menu har i den sidste tid set således ud:
Morgen : havregrød med lidt sveskemos, vand
Formiddag : (tvebakke og lidt frugt ikke altid) 150 ml MME
Frokost : 2 skiver kødpålæg eller en fiskefrikadelle til gnave, en ostehaps, agurkestykker og et kvart stykke rugbrød på de gode dage.
Eftermiddag : lidt af en bolle, frugt, ostehaps eller yoghurt og 150 ml MME
Aften : kød/fisk, lidt pasta eller kartoffel, smørsovs og 3 slags grønt typisk en blomkålsblanding med gulerødder og ærter eller broccoli.
hun får stadig vælling ca 150 ml med d-vitamindråber.
Mine spørgsmål er følgende :
Hun bliver snart et år og skal derfor ikke have så fed mad mere, men da hun er et småtspisende barn, skal hun så ikke blive ved med at have lidt smør til sine grønsager, sødmælksprodukter og lign.?
Hvor meget ost er acceptabelt? hun kan sagtens spise 3 ostehaps om dagen og det er ca 50 gr. fed ost er det for meget?
Hvad er dit generelle indtryk af ovenstående menu?
Vi havde håbet på at hun i vuggestuen ville blive nysgerrig når nu hun skulle have deres mad, men på grund af ombygning skal hun desværre have madpakke med et stykke tid. Jeg har tænkt mig at udelade bondebrød og rugbrød da hun er meget træt af det og jeg forventer ikke at personalet laver de samme krumspring som os for at snyde det i hende, har du nogle forslag til hvad jeg kan erstatte det med?
Har du et forslag til hvordan vi kan skære ned på flaskerne eller kan det vente? Jeg vil gerne fortsætte med at give hende vælling og måske en flaske et stykke tid endnu pga varmen.
Nå det var lidt af en smøre, på forhånd tak for alle svarene :)
Molly