Svar: Kost til småtspisende pige
9. august 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Molly
Jeg synes det lyder som om det går meget bedre hos jer:o)
Det er en rigtig god idé at fortsætte med sødmælk og sødmælksprodukter efter 1 års alderen og du må fortsat også gerne komme en smørklat på havregrøden og på grøntsagerne. Det er okay, netop fordi din datter er lidt småtspisende og en lille lidt spinkel pige.
Hvor meget ost din datter må får afhænger også af hvordan hun er til at spise mælkeprodukter i øvrigt. Ost er jo også en kilde til kalk og hun må meget gerne spise ost. Hold endlig fast i de gode ting, som hun godt kan lide, men naturligvis skal hun ikke leve af ost alene:o)
Når du vælger brød til din datter, så er det en rigtig god idé at vælge efter de lidt tungere brødtyper, altså brød som vejer lidt i hånden uden at de indeholder hele kerner. Du kan købe fiberrigt brød både hos bageren og i supermarkedet.
Du kan også bage boller selv. Det kan være havregrynsboller eller andre lidt grovere boller. Hvis du bruger min søgefunktion og søger på havregrynsboller så kommer der en opskrift frem. Sundhedsstyrelsen har også en opskrift på gode og nærende boller. Dejen lavet om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Jeg tænker som du at der vil ske en ændring med tiden i vuggestuen, men hun skal lige vende sig til det, og som du skriver, så er der også ombygning igang i øjeblikket. Det skal nok komme.
Det kan godt vente lidt med flaskerne, hvis du har det bedst med det. Alternativet og en blid overgang kunne dog være lidt mælk af en kop. Det kunne jo godt være lidt lun mælk/MME så det kun var det at drikke af kop, som var anderledes. Mælken var den samme. Ellers så er det jo noget som kan give sig selv i takt med at hun bliver ældre. Flaskesutterne skal på et tispunkt smides ud og den proces kan hun være med i. Hun begynder at forstå at noget er "slut!" og du begynder at kunne sætte noget andet i stedet for flasken og på den måde indføre nye ritualer.
Håber jeg kom igennem det hele. Fortsat held og lykke og fortsæt endelig den gode udvikling I er igang med:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske