Svar: Ændret spise- og sovemønster - 2. del
9. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Pia
Jeg ved fra dit tidligere brev at du er i tvivl om hvorvidt din datter enten får for meget mælk eller får for lidt mælk og det er en rigtig svær vurdering, når man ammer.
Jeg tænker derfor at det må komme an på en prøve. Hvis du har ammet din datter og har fornemmelsen af at hun tager godt fra, og du stadig er i tvivl om, hvorvidt det er mad hun har brug for, så bliver du nødt til at prøve at give hende noget erstatning.
Hvis hun ikke kan finde ud af det med flaske, så må hun have det på en anden måde. Enten give det på et lille bæger eller med en lille sprøjte, hvor du drypper det ind i hendes mund. Hvis hun ikke tager mere end 20ml og så falder i søvn, ja så var hun nok ikke særligt sulten og så må du gå ud fra at din mælk er nok til hende. Hvis hun sluger en masse, ja så var hun sulten (på det tidspunkt) og så må du så vurdere om det kunne være en idé at supplere din amning med en flaske 1-2 gange dagligt.
Din beskrivelse af hvordan du ammer og din datter spiser, lyder umiddelbart som om at det bliver svært at øge din mælkemængde yderligere.
Lige umiddelbart tænker jeg også at dine bryster jo også skal have lidt ro, det kan ikke nytte noget at hun "sidder der" hele tiden. En flaske eller mme på anden vis kunne måske derfor give dig en pause og få hende til at tage en ordentlig skraber. Det kunne I vist begge trænge til:o)
Mit råd idag er derfor at du må prøve med noget mme, for at se om det er sult eller mæthedsfølelse det drejer sig om. Og om din lille pige rent faktisk sover bedre på godt fyldt mave.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske