Svar: Vægt, mælk og søvn 1 år
9. august 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Det er helt okay at din dreng ikke har taget så meget på det sidste år. Han er jo begyndt at bevæge sig mere omkring, og så bruger han naturligt mere energi.
Da du nu er stoppet med at amme og din dreng har en alder, hvor han ikke behøver mme, så er det fortsat vigtigt at tilbyde ham mælk og mælkeprodukter. Hvis han ikke bryder sig om at drikke kold mælk af glas, så kan du lade ham få mælk via yoghurt/tykmælk og lignende. Også via ost og du kan også selv lave milkshake ved at blende mælk og banan. Det kan han måske godt lide.
Hvis han har svært ved at indtage mælkeprodukter, så er det vigtigt at han tilbydes kalktabletter. Om det er nok med en almindelig børnevitamintablet med kalk, eller om han skal have ekstra kalk ved siden af, må du drøfte med lægen. Køb vitaminpillerne på apoteket for de kan knækkes i kvarte. Det er vigtigt så længe han er så lille:o)
Allerede omkring 1 års alderen er der børn, som kan nøjes med 1 lur dagligt, måske hører din dreng til dem. Det kan du forsøge. Andre børn har fortsat brug for to lure hver dag. Det må komme an på en prøve.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat. Pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske