Svar: Søvn i institution 14 mdr
9. august 2006
Alder:
14 mdr.
Kære Tina
Det er svært at vide, hvorfor jeres datter ikke vil sove i børnehaven. Måske føler hun sig ikke tryg nok, måske bliver hun overtræt inden hun puttes, måske er sovestedet for fremmede for hende - grundene kan være mange.
Har I haft barnevognen med i vuggestuen? Jeg synes det ville være en rigtig god idé at pædagogerne prøvede at putte jeres datter i barnevognen som hun kender.
Derudover kan I overveje om hun er parat til at kunne nøjes med en lur dagligt. Jeg ved godt at dette er hensigtsmæssigt i forhold til vuggestuens rutiner, men der må være andre børn som også sover formiddagslur. Derfor kunne I måske tale med pædagogerne om at de prøver at få hende til at sove lidt om formiddagen og så igen til middag. Det er jo vigtigt at tingene også fungerer for jer, når I henter. Og det er jo svært at få handlet eller bare være sammen og nyde sit barn, hvis hun sover hver eftermiddag.
Det er jo et spørgsmål om forholdsvis kort tid. De fleste børn vil kunne nøjes med en lur frem mod de 18 mdr. Så det handler altså om en overgangsperiode, hvor I måske alle kunne mødes på midten?
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske