Brev:
For hurtigt løbende mælk?
9. august 2006
Alder:
1 mdr.
For hurtigt løbende mælk?
Kære Helen Lyng Hansen
Tak for dit gode og udførlige svar på mit sidste spørgsmål.
Jeg har endnu et spørgsmål, denne gang i forbindelse med amning af min nu knap seks uger gamle datter.
Hun har, siden hun blev født, været ganske glad for brystet, spist længe og hyppigt. I den seneste uges tid/10 dage har det dog virket som om, hun nærmest bliver overvældet over mængden og hastigheden på mælken. Jeg tror, hun har været igennem denne alders appetitspring, og måske derfor er min produktion steget.
Under alle omstændigheder er det sådan, at det ganske enkelt springer ud i en stråle - især fra det højre bryst. Hun virker som om, hun ganske enkelt ikke magter de mængder og hastigheder. Hun bliver meget urolig, kaster sig rundt, siger hidsige lyde, og "sprutter" en masse mælk ud. Når hele sengen eller sofaen på det nærmeste er smurt ind i mælk, opgiver hun.
Vi har prøvet alle ammestillinger, derudover er det ikke kun de første par minutter, at det flyder alt for rigeligt - det gør det også efter ti minutters kamp ved brystet.
Det virker som om, hun bliver utrolig frustreret, og gør amningen, der før var en rigtig hyggelig stund, til en kamp. Det er jo meget ærgerligt og synd for hende.
Hun har taget rigtig fint på indtil videre, og er ellers kommet sig foreløbig over ikke at sove om dagen - jeg tror, varmen har været synderen, der gjorde, jeg skrev mit forrige spørgsmål til dig!
Jeg ville meget gerne bede om et godt råd i forbindelse med vores ammeproblem - jeg tror ikke, det ville hjælpe at malke lidt ud først, da det bliver ved med at sprøjte ud også efter ti minutters amning.
Ville det være en idé at malke helt ud og give hende modermælk på flaske? Og i givet fald hvad er risikoen ved dette i forhold til, om hun ønsker at vedblive med også at tage brystet? Kunne jeg evt. nøjes med kun at malke det bryst ud, der lader til at løbe værst?
Jeg vil meget gerne vedblive med kun at give hende modermælk, og det er jo dejligt, at der tilsyneladende er mælk nok, men dette cirkus tror jeg ikke, vi kan holde til, og hun får vist heller ikke så meget at spise, som hun gerne ville.
Glæder mig til at høre dit bud på en løsning.
Med venlig hilsen
Sofie