Svar: For hurtigt løbende mælk?
9. august 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Sofie
Det bedste bud er faktisk at du malker lidt ud lige inden du lægger din datter til. Du vil tømme brystet på en lidt anden måde, hvis du kan malke ud i en jævn strøm.
Når din datter lægges til, så sutter hun, sender nogle impulser op til din hjerne at nu skal mælken begynde at løbe, så starter nedløbsrefleksen og mælken løber - hun slipper, I holder lidt pause, så gør I det samme og det samme sker. Jeg tænker at hvis du malker ud, så få brystet en lidt anden rytme og "tømmes" måske derfor på en anden måde.
Det vil være udmærket at gemme den mælk du malker ud - det er dyrebare dråber:o) Men samtidig tænker jeg også at det umiddelbart vil være synd at give hende det på flaske. Især med den alder hun har.
Sutteteknikken på bryst og på flaske er meget forskellig. At sutte på flaske svarer til at du sutter på en finger, men at sutte på brystet svarer til at du sutter på din underarm. teknikken er vidt forskellig.
Din datter kan derfor blive forvirret og hun kan faktisk risikere i sidste ende at foretrække flasken fremfor brystet. så går din amning i stå og det ville da være rigtigt ærgerligt, når du nu har så meget mælk.
Du skal give tingene tid. Din mælke regulerer sig hele tiden og det bliver anderledes med tiden. Hvis det løber fra den ene side, når du ammer fra den anden, så kan du bruge "dørklokke- princippet", hvor du trykker ind på brystvorten og holder fingeren der 1 minuts tid eller 2. Det kan stoppe mælken lidt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske