Brev:
Portionsstørrelser mv. 4½ mdr
9. august 2006
Alder:
4 mdr.
Portionsstørrelser mv. 4½ mdr
Hej Helen
Så har jeg lige et par spørgsmål igen! Det går rigtig godt med skemad til Mathias, han er for at sige det mildt helt tosset med det! Det kan næsten ikke gå hurtigt nok - han labber det i sig ;-)
Hans dagsprogram ser nu ca. sådan ud:
ca. 6.30-7.30 Morgenflaske (200-250 ml)
ca. 10-30-11.30 Risgrød m. et par teskefulde frugtmos i eller hirsegrød m. æble
ca. 14.30-15.30 Flaske (200-250 ml)
ca. 17.30-18.30 Kartoffelmos m. gulerod - evt. et par teskefulde frugtmos til dessert
ca. 19.30-20.30 Godnat-flaske (150-200 ml)
Herudover er han begyndt at sove en god lur om formiddagen, en efter grøden samt en kort lur inden kartoffelmosen. Så alt i alt kan vi begynde at ane en rytme nu - og den er mere end velkommen... ;-)
Men nu til spørgsmålene: Hvor stor er en alm. portion grød? Indtil nu har han fået Nestles risgrød men med mere rismel i, end der er angivet på pakken, da jeg synes det er meget tyndt hvis man følger anvisningen. Ligeledes med hirsegrøden som også er meget flydende efter min (og Mathias') mening! Indtil nu har han fået en portion lavet af 1 dl. vand+pulver. Jeg er dog indimellem af den opfattelse, at han godt kan spise mere især om formiddagen - må han få grød af f.eks. 1½ dl. vand+pulver - eller skal han så have mælk for resten? Han får lidt vand til skemåltiderne.
Synes nemlig jeg hørte min SP sige i mødregruppen forleden, at en portion udgjorde ca. 1½-2 dl. - men fik selvfølgelig ikke spurgt om det var vandmængde+pulver eller om det var vand incl. pulver, der skulle udgøre de 1½-2 dl.
Det skal dog siges, at han sover fint ovenpå grødportionen - så måske er det bare fordi han synes, at det smager fantastisk og er sjovt???
Mht frugtmos har jeg ofte brugt sveskemos for maven - men nogen fortalte mig, at det kunne være vanedannende og derfor ikke så heldigt! Er æble/pæremos ligeså godt? Og hvad med revet kokosmel ovenpå grøden?
Han har jo hidtil fået laktulose hver dag, men indimellem virker det ikke som om han har behov for det - andre dage er afføringen temmelig fast eller udebliver helt! Så nu giver vi ham det lidt efter behov - er det en god idé???
Vi har iøvrigt forsøgt at udskifte aftenflasken med vælling - det nægter han at spise! Forsøgte i fire dage uden held - det er snart 14 dage siden - skal/kan vi prøve igen nu for at se om han kan sove lidt længere end til kl. 5.30-6 om morgenen??? Han er heldigvis ikke sur eller overdrevent sulten når han vågner, ligger bare og snakker og griner i op til ½ time - men mor og far vil jo gerne sove en time ekstra hvis det var muligt!!!
Det blev en lang smøre - glæder mig til dine gode og brugbare svar!
Kærlig hilsen
Mette