Svar: Portionsstørrelser mv. 4½ mdr
9. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
En almindelig portionsstørrelse ligger mellem 1-2 dl grød, nogle børn spiser meget og andre spiser lidt. Sådan er vi så forskellige. Umiddelbart vil jeg sige at det er beregnet ud fra mængden af vand/mælk i portionen.
I princippet er det bedre at tilbyde mindre og mere hyppige måltider end få og store måltider. Det er således bedre at Matias til byde 1 dl grød/mos to gange dagligt, end 2 dl. grød/mos en gang dagligt.
Selvom du fornemme at han kan spise meget store portioner, så er det meget vigtigt at du ikke kører for hårdt på. Han er kun 4½ måned og hans tarme skal lige have lov til at følge med. Det er fint nok at du laver grøden i en konsistens som er lidt tykkere, men det er fortsat vigtigt at han får rigtig meget mælk. Han skal være noget større før hans skemad kan udgøre en større mængde i forhold til hans mælkeindtag.
Jeg synes derfor du skal bibeholde en portionsstørrelse lavet på ca 1 dl. vand og så give ham mælk for resten. Og hvis han begynder at virke som om det ikke mætter ham nok, så er det bedre at give ham skemad 1 dl. 3 gange dagligt efterfulgt af mælk end at give ham 1½ dl. 2 gange dagligt og ingen mælk.
Sveskemos og frugtmos generelt kan være udmærket til maven, men skal man op og give store mængder, så synes jeg det vil være en god idé at give laktulose.
Laktulose bør egentlig gives som fast dosis over en periode. Men det kan godt være okay at regulere det lidt, da jeres dreng er kommet godt igang med skemaden og afføringen derfor også ændrer sig løbende.
Derudover er det vigtigt at du ikke giver alt for meget grød, men også giver grøntsagsmos og meget gerne får ham til at drikke vand til. Grødmåltider bør kun udgøre to af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos og giver du 2 måltider dagligt, så synes jeg at det ene bør være grød og det andet grøntsagsmos. Det sikrer både en variation i hans indtag af forskellige mineraler, vitaminer mv. men det er også med til at holde maven igang.
Hvis jeres dreng ikke vil have vælling, så nytter det ikke noget. I kan prøve med almindelig modermælkserstatning. Hvis han f.eks. får grøntsagsmos om aftenen og så afsluttes med en erstatning, så kan han måske godt sove godt. Det er også begrænset hvor meget man skal fylde i ham. Hans mave skal jo bearbejde al den mad og det kan også give urolig søvn, så for lidt og for meget:o) Mælk igen sen aften vil også ofte være en god idé for at få ham til at sove lidt længere.
Håber jeg kom igennem det hele:o) Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske