Svar: Farsyg - 12 mdr.
9. august 2006
Alder:
12 mdr.
Kære afviste mor
Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når du føler at din datter afviser dig:o)
Det handler om, at du går fra hende. Hun har en alder, hvor hun endnu ikke kan forstå begrebet tid, så du kan ikke lave aftaler med hende om, hvornår du kommer igen eller om at far henter osv.
At børn nogle gange "straffer" forældre gennem afvisning ses f.eks. også hvis forældrene tager på ferie sammen uden barnet. Jeres lille pige kan ikke forstå at du går fra hende og du kan ikke forklare hende det. At hun reagerer på det er derfor egentlig godt og du må prøve at se det som et sundhedstegn, selvom det er svært.
Så kan man så spørge sig selv "hvorfor er hun så ikke ekstra glad for at se mig?". Nu er jeg jo ikke børnepsykolog, men man kunne måske godt forestille sig, at det er for at beskytte sig selv. Hvis hun kan formå at holde dig lidt på afstand, så er det nemmere, når du går.
Det skal nok ændre sig og umiddelbart så tænker jeg, at det er en reaktion på at starte i institution. Det har således ikke noget at gøre med de andre ting du nævner.
Måske er det muligt at far kunne aflevere en dag og du hente, så jeres roller byttes lidt om. Men ellers er jeg sikker på at tiden arbejder for jer. Hun skal lige ind i rutinen og finde ud af at du stadig er der, selvom hun skal undvære dig hele dagen:o)
Det skal nok gå. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske