Svar: Hård mave pige 3 1/2 mdr
10. august 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Cecilia
Hvor er det synd at din lille pige har fået forstoppelse. Det kunne måske være en god idé lige at drøfte med lægen, hvad vil være det bedste at gøre i jeres situation. Umiddelbart tænker jeg, at det måske er nødvendigt at give hende et lille klyx, som er et afføringsmiddel man kommer op i endetarmen.
Der er naturligvis en grund til at man først anbefaler skemad fra 4 mdr. Jeg ved godt at retningslinierne var anderledes for 25-30 år siden, men man bliver jo klogere hele tiden og idag ved man at det er uhyre vigtigt at børn starter stille og roligt op, netop for at deres tarmsystem har en chance for at følge med. Lige med hensyn til ymer, så ved man også at det indeholder en stor mængde protein, som kan være skadeligt for nyrerne, hvorfor ymer idag først anbefales efter 1 års alderen.
Banan har desuden tendens til at virke forstoppende og svesker er ikke det mildeste. Så hvorom alting er, så er det langt bedre at give din datter ekstra mælk og ikke begynde med skemad endnu. Jeg ved fra dine tidligere breve at I har forsøgt med flaske, men at din datter har svært ved at tage denne. Måske kunne I prøve med mme via flaske igen. I kan evt. lave et større hul i sutten, så mælken lettere kommer ud. Ellers kan hun få lidt erstatning på en ske.
Når hun har fået gang i maven og du beslutter dig for at begynde med lidt skemad, så kan du godt starte med en risgrød og evt. komme lidt æble eller pæremos på. Giv kun 4-5 tsk. fulde og følg så efter med mælk. I løbet af en uge kan du måske øge hendes indtag til ½ dl og i løbet af den næste uge igen øge til ½-1 dl grød. Når hun når op på at kunne spise denne mængde, så kan du begynde at give hende lidt grøntsagsmos, således at hun f.eks. får grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Vand kan hun så få af kop og der skal altid efterfølges med mælk, så længe hun er så lille.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske