Svar: Vågner hver anden time
16. november 2003
Alder:
11 mdr.
Hvis din søn i øvrigt ikke græder eller er ulykkelig, men bare har fået den dårlige vane at rejse sig gentagne gange for at afvente at du kommer rendende, så ville jeg prøve at lade ham være. Det er meget tænkeligt at han vil lægge sig ned igen og sove videre, hvis du ikke reagerer.
Hvis han derimod er ulykkelig, så er der ikke andet for end at gøre som du allerede gør - vise ham at du er der og at han trygt kan lægge sig til at sove.
Det kan være en fordel hvis far overtager i en periode. Vi kan med vores kropssprog godt signalere forskellige ting og måske far bedre kan vise ham at nu "skal" han altså sove.
Mit umiddelbare råd er derfor, at afvente og se hvad der sker, når han rejser sig. Du skal på en venlig, men bestemt måde skrue ned for servicen. Hvis din søn bruger sut, så sørg for at den er nem for ham at finde.
Vaner kan ændres men det tager tid:-)
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske