Svar: Opstart på fast mad til 4 mdr dreng
10. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Louis' mor
At jeres lille dreng begynder at spise jeres mad med øjnene er et fint tegn på at han måske er ved at være parat til lidt skemad. Sammen med interessen for mad hører dog også behovet for mad og det viser sig ofte ved at han begynder at sove mere kortvarigt og er svært at mætte ved modermælk alene. Hvis han ikke virker tilfreds, selvom man lægger ham hyppigere til brystet, så er det en god idé at forsøge med lidt skemad.
Risgrød kan være udmærket at begynde med. Det er en meget mild mælkeagtig grød, men en fin lind konsistens. Mange børn kan rigtig godt lide den. Men der er naturligvis også børn som foretrækker at man giver majsgrød eller hirsegrød. Disse tre kan gives fra 4 mdr.
Begyndt med ganske få skefulde (4-5) og selvom han viser interesse for mere, så afslut altid med brystmælk. Det er meget vigtigt at starte langsomt op, så hans tarmsystem kan nå at følge med.
I princippet kan man også godt starte med lidt kartoffel- og grøntsagsmos. Men risgrøden kan være god fordi den er sødere i smagen (ligesom mælk). Samtidig kan risgrød fungere som en basisgrød, således at hvis Louis viser sig at være rigtig glad for risgrøden, så kan man bibeholde denne og f.eks. komme lidt gulerodsmos på som topping. Stille og roligt kan guleroden så blive basis for andre grøntsager. Og så er I på en stille og rolig måde igang med grøntsagsmosen.
I skal vælge et tispunkt, hvor Louis ikke er for sulten og ikke for mæt og ej heller for træt. Ofte passer det en lille times tid efter amning. Så vil han gerne, åbner munden for skeen, spiser lidt, ammes igen og puttes så til lur.
Det betyder således ikke så meget om det er formiddag eller eftermiddag, bare det er et tidspunkt, hvor han virker mest veloplagt. I takt med at han øger sit indtag, så er det en god idé med f.eks. grød formiddag og grøntsagsmos aften, men det kommer med tiden.
Fortsat held og lykke. Det bliver spændende at se hvad han siger til det. Og husk at søskende er forskellige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske