Svar: Sove igennem? - 5 mdr.
10. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
At sove igennem, når man er så lille som din datter, er at sove fra midnat til næste morgen tidlig. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne prøve at give hende en flaske lige før du selv går i seng. På den måde havde du mulighed for at få måske 5 sammenhængende timer - og det kan jo være guld værd:o)
Først fra 6 mdr´s alderen siger man at børn rent ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten. De kan dog fortsat godt vågne om natten, men efter 6 mdr´s alderen behøver man ikke lige give dem mælk med det samme. I stedet kan man hjælpe dem med at skifte stilling, putte dem igen evt. med en sut og så tilbyde lidt vand, hvis de virker tørstige.
Det lyder rigtigt fornuftigt at du begynder at give noget skemad nu. Begynde med 4-5 tsk grød eller mos en gang dagligt og øg så langsomt mængden. Når din datter kan spise ½-1 dl. så kan du prøve at give to gange dagligt og når hun begynder at kunne tage lidt større mængder 2-3 gange dagligt, så vil du begynde at se en effekt. Det tager altså lidt tid og du skal være lidt tålmodig.
Jeg tænker at når din datter når til grøntsagsmos om aftenen, efterfulgt af en flaske og så en flaske igen sen aften - så sover hun nok godt, så der er håb forude:o)
700ml er ikke så meget, men acceptabelt. Prøv med lidt vand. Det er varmt i disse dage. Og så igang med skemaden, hun trænger nok til noget nyt:o)
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske