Brev:
Mad og igang med familiemad
10. august 2006
Alder:
9 mdr.
Mad og igang med familiemad
Hej Helen
Endnu et spørgsmål om Ida og mad. Jeg har desperat brug for et råd om en fremgangsmåde til, hvordan jeg får Ida til at spise andet end babymad. Nu spiser hun da trods alt det igen. Jeg gjorde som du rådede mig til sidst og gik tilbage til det mad, hun kunne lide at spise, da hun spiste godt, og nu vil jeg sige hun spiser normalt igen. Ingen mad om natten heller, men stadig mange opvågninger. Det tilskriver jeg pt opstart i vuggestue og hendes alder.
Men jeg ved jo, at det er nu man skal have hende i gang med at spise almindelig mad, men jeg kan simpelthen ikke få hende til det. Jeg har brug for et råd om, hvordan jeg kan gøre overgangen lidt mildere og hvad jeg kan forvente kommer med alderen.
Situationen lige nu er sådan, at hun får grød på pulver til morgenmad, i vuggestuen forsøger de at give hende kartoffelmos med ex broccoli eller gulerødder, men det vil hun ikke have og ender derfor med at få risgrød. Til aften forsøger jeg at give hende noget af vores mad, men det vil hun ikke have og ender med at få Ris med grøntsager fra pulver tilsat noget blendet grønt fx ærter.
Hun vil gerne gnave på brød i humpler, men vil ikke tage små stykker fra bordet. Leger bare med det og smider det på gulvet. Jeg kan heller ikke få lov til at give hende små bider i munden. Der er bare lukket.
Mit spørgsmål er så: skal jeg bare blive ved som jeg gør, og så pludseligt kommer det? Eller er der andet jeg skal gøre eller noget jeg skal gøre anderledes? Det skal lige nævnes, at hun ikke har en eneste tand endnu. Med hensyn til mælk får hun knap 400 ml mme om dagen og lidt mælk i kop og tykmælk.
Tak for gode råd indtil nu.
Hilsen Karen