Svar: Mad og igang med familiemad
10. august 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Karen
For det første skal du prøve ikke at fokusere på at nu skal Ida til at spise anden mad. Det er nemlig ikke et spørgsmål om enten eller, men om at hun skal have både og.
Du skal derfor tilbyde hende grød og mos, som hun er glad for, men samtidig også tilbyde hende mad i stykker og mere af jeres mad. Nogle gange er det bedst at give hende lidt af det hun bedst kan lide til at starte med og så tilbyde noget andet bagefter. Andre gange er det bedst at gøre modsat.
Ida er dog en pige, som i kraft af sin alder, også begynder at få fornemmelse for, hvad det gør ved dig, når hun ikke spiser og derfor er det vigtigt at hun ikke finder ud af, at hver gang hun lukker munden, så kommer du med noget andet. Balancen er derfor at tilbyde hende lidt af det hun nu føler sig tryg ved, så er hun igang med at spise og har lyst til at putte i munden, og så tilbyde hende noget mere familiemad.
Det vil også være en rigtig god idé at du blander hendes grød og mos produkter med jeres produkter. Der er således ikke noget i vejen for at du fortsætter med at købe pulvermos og lave dette og så selv tilsætter jeres egen mad. Stille og roligt skal jeres mad, så begynde at udgøre en større del af hendes indtag.
Kartoffelmos er der altså børn som ikke bryder sig om. Det er som om det hæver inde i munden. Nogle gange er pulverkartoffelmos (til børn) et større hit end det hjemmelavede og man kan jo godt komme hjemmelavet millionbøf på det. Du skriver at hun godt kan lide "ris med grøntsager", måske kunne du prøve at komme jeres ris i. På den måde kan du få blandet tingene og stille og roligt lære hende at spise det samme som jer.
Med hensyn til brød, så har hun måske ikke så meget lydt til rugbrød og den smag. Har hun nogensinde kunne lide øllebrød? Men rugbrød er ikke et must - Danmark er jo trods alt et af de eneste lande, hvor vi spiser dette. Du kan sagtens give din datter fiberholdigt brød på anden måde og det er okay at hun helst vil have det i større stykker som hun selv bløder op i munden. Hapserne må så komme efterhånden. Prøv derfor igen at tænke i begge baner - ikke kun hapsere eller brød i hånden, men begge dele. Der sker intet ved at du kommer smørbart pålæg på noget af det hun sidder med, så venner hun sig også til forskellig smag.
Jeg har faktisk mødt en lille dreng, som havde lidt det samme som din datter - humpler i hånden var okay, men små stykker blev der leget med. Så kom hans far og sagde "en rigtig dreng skal have nogen ordentlige stykker og ikke alle de der små hapser" og så smurte han kvarte og drengen spiste:o)
Giv hende også rugbrødsdrys eller havregryn på tykmælken, så får hun også lidt brød og fibre ad denne vej.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske