Svar: Afvisning af skemad - 7 mdr.
10. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære A
Du skriver ikke hvor meget du ammer, men det er meget vigtigt at du begynder at trappe amningen ned. Hvis hun ammes 2-3 gange dagligt, så er det begræset hvor meget mere mælk på flaske hun har behov for. Du skriver at hun får vælling, det går jeg ud fra er til natten. I løbet af dagen skal hun ikke have vælling. Hun kan evt. få mme af en kop, men eller kan hun drikke vand. Amning er morgen og aften og så kun evt. om dagen, hvis hun har brug for det, når I mødes igen.
Derudover tænker jeg at I må prøve en ny strategi. I må prøve at holde maden hun selv spiser, adskilt fra maden I giver hende. Altså ikke at det foregår samtidig.
Sæt hende i den høje stol og sæt jer foran hende med en skål med mad og prøv så at holde hendes fokus ved at tale til hende. I skal så vidt muligt have øjenkontakt og I må prøve med lyde og mimik at fortælle hende at hun skal have rigtig dejlig mad. Hvis kontakten mellem jer er der og der er fokus på maden, så burde hun åbne munden, når hun ser at I åbner munden. I skal ikke presse hende, for så opnår I kun at hun lukker munden mere til, men prøv på en positiv måde at holde fokus på det, det handler om, nemlig at spise og hmm hvor smager det godt.
Det kan i gøre om morgenen eller om formiddagen og til frokost kan hun så få brød i stykker, som hun selv kan sidde med. Forskudt for aftensmaden kan I gøre det samme, give lidt grøntsagsmos om eftermiddagen og servere mere af den mad I andre spiser og som hun selv kan sidde med om aftenen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning, dejligt at vågne
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Brødhapsere, lidt kogte grøntsager i små stykker, vand af kop, evt. lidt mme
Sove middagslur
Eftermiddag: Grøntsagsmos, vand af kop
Sen eftermiddag: Evt. amning, når mor kommer hjem
Aften: Mere mad i stykker, mere familiemad, vand af kop
Ammes eller en flaske vælling til natten.
Nat: Vand, hvis tørstig
I skal naturligvis servere noget, som I mener at hun godt kan lide. Nogle børn elsker hvis man laver lidt smørsovs og hælder over grøntsagerne, andre vil helst ikke kunne se at der er noget i maden. De fleste børn kan godt lide smagen af de lidt grovere grøntsager (rodfrugter) som ofte har en kraftig smag. Mange børn kan også godt lidt smagen af timian, oregano og lidt karry.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske