Svar: Medicin og amning
12. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære K
Jeg synes det er fornuftigt nok at du har fået præparatet ændret. Jeg er dog ret sikker på at det ikke har skadet din datter, at du har taget det i 2½ døgn.
Så vidt jeg har kunne finde ud af, så anbefaler man ikke Nitrofurantoin til børn under 1 mdr. Med hensyn til doseringen til børn så er der forskelligt hvad der står. Et sted lyder 3-5 mg pr kg. legemsvægt, et andet sted står 1 mg pr. kg. legemsvægt. Men uanset hvad så er det et præparat som bruges til børn.
Så vidt jeg kan finde ud af, så udskilles præparatet i modermælk, men man har ikke observeret bivirkninger hos det ammede barn. Det er et præparat som godt må gives til gravide.
De mest almindelige bivirkninger er kvalme, opkastning og hovedpine. Du beskriver at din datter har været lidt stille og har sovet meget, - dette lyder ikke umiddelbart som en bivirkning til medicinen.
Jeg tænker derfor at du skal prøve at tage det stille og roligt, men at det er godt at du nu får noget andet. Hvis vagtlægen var bekymret for din datter, så havde han forhåbentlig også nævnt det?
Med hensyn til tænder, så kan en reaktion på dette ofte være smerter og dermed tiltagende gråd og pylren. Nogle børn får også lidt rød numse og lidt feber. Men der er også masser af børn, som pludselig har tænder, uden at man har tænkt videre over dette.
Håber dette beroliger lidt. Det er dog klart at hvis du oplever en ændring hos din datter i den ene eller anden retning, så ring altid til lægen.
Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske