Brev:
6½ måned og kost
12. august 2006
Alder:
6 mdr.
6½ måned og kost
Hej Helen
Vi har en sund og pragtfuld datter på 6½ måned som er fuld af energi. Hun vejede fra fødslen af 4130 kg og målte 54 cm. Hun er nu ca. 70 cm og 9,1 kg en dejlig lille basse. Hun kunne sidde selv som 5½ måned og er lige nu i færd med at tage sine første "kravle-skridt" - bliver vældig irriteret når hun kun kommer baglæns, når det nu var frem hun skulle :o)
Hun er meget opmærksom, øjne og ører fejler ingen ting. Hun har en stærk blikkontakt, er tillidsfuld, motorisk er hun alderssvarende udviklet og pludrer varieret. Hun har temperament, hvilket vi synes er godt - det er både en vilje til at gennemføre ting og til at give sin menig til kende. På hendes ½års fødselsdag brød der to små fine hvide tænder igennem.
Vores datter er blevet ammet fuldt ud til hun var 5½ måned, hvor vi introducerede grød. Efter en tilvænningsperiode spiser hun det med velbehag - især nu hvor hun er blevet gammel nok til at kunne få havregrød, øllebrød og fuldkornsgrød. Hendes appetit varierer dog en smule, nogle gange spiser hun 1½ dl med frugt mos andre gange ½ - 3/4 dl. Jeg tænker egentligt, at hun selv regulere, hvor meget hun har brug for ved hvert måltid.
Vi er også igang med grøntsagsmos, men det er som om, at hun ikke rigtig bryder sig om det...vi startede ud med mos af kartoffel og gulerod, derefter har vi suppleret med diverse grøntsager, hvilket hun har fået helt blendet og nu i en lidt grovere mos (mos med gaffel). Hun får også kødboller.
Klumperne er hun ikke speciel begejstret for, men spiser det dog alligevel. Der er langt imellem hele portioner (altså 125g kartoffel og andre grøntsager), for det meste er det kun halve portioner og nogen gange mindre.
Der er dog også dage, hvor hun afviser det efter 1-2 skefulde, hvor vi kan have lidt held med at få det i hende, hvis vi blander det i lidt havregrød.
Vi er meget opmærksomme på, at der er ro omkring hende, når vi skal spise, vi forsøger at skabe en hyggelig stemning, hun sidder i højstol, vi har øjenkontakt, vi viser hende at maden smager godt, dog uden at "optræde" for hende.
Når hun får grød sidder hun selv med en ske og jeg kommer grød på den, hvilket hun kommer i munden og spiser - det er ikke tilfældig, men en bevidst handling. Jeg har prøvet det samme med grønsagsmosen, men den kommer mere på bordet end i munden :o)
Hun er meget interesseret i mad og får lov til at rør/sidde med fingerene oppe i tallerkenen og "lege"/undersøge maden.
Hun tygger en smule og er vældig optaget, når hun får en brødskorpe at tygge i.
Hun bliver forsat ammet morgen, i løbet af dagen og til natten - ca. 4-5 gange i løbet af et døgn incl. natten. Jeg ønsker forsat at amme hende, men kunne godt tænke mig at slippe for natamningen.
Mit spørgsmål lyder på, har hun brug for mere tid, til at vende sig til grønsagsmosen med kød i? Skal hun forsat have lov til at "lege"/undersøge maden, for på den måde bedre kunne lære at spise selv? Skal vi have to tallerkner en til hende og en til os, eller hvad kan vi gøre for at få lidt flere grønsager i hende?
Vi tvinger ikke maden i hende og snyder hende heller ikke. Vores bekymring går på om hun får mad nok, at spise og om hun får grøntsager nok? Hvilke forslag har du til gnavemad, som kunne være et alternativ til brødskorpen? Hvordan skal vi gribe amningen an - er det formeget og "stjæler" det pladsen for de faste måltider?
Uhh, hvor blev det en lang smørre, jeg håber du kan finde hoved og hale i det hele?
Med venlig hilsen
Camilla