Svar: Mad til 6 måneder gammel dreng
12. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mai
Du kan begynde at give din dreng mad, som indeholder mere gluten. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede. Derfor kan du godt begynde at give ham lidt havregrød eller øllebrød og du må også godt give flerkornsgrød. Det du skal huske i forhold til grød, er at begrænse brugen af grød, som indeholder hvede, altså pga glutenindholdet.
Din dreng kan spise al slags frugt, frisk eller kogt. Frugten skal stadig moses. Bær og små bløde frugtstykker kan gives, når han kan tygge maden. Frugt kan bruges som mellemmåltid eller som dessert efter f.eks. en grøntsagsmos.
Du må gerne begynde at give din dreng lidt at sidde med i hånden. Det kan være f.eks. en brødskorpe og også et stykke frugt. Du skal dog altid have ham under opsyn, hvis han sidder med noget, da han fortsat er så lille at det kan sætte sig fast i halsen.
Med hensyn til grøntsager, så kan du nu begynde at variere rigtig meget. Ideer til grøntsager er rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, porrer, grønkål, tomater uden skræl, agurk, avocado mv. Du skal være opmærksom på at spinat, fennikel, rødbede og selleri indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men det bør ikke udgøre mere end 1/10 af en portion.
Du kan også give kød og fisk. Det bør lavet i ovnen eller koges. Det vil være det, som gør at grøntsagsmosen blive lidt grovere. Det passer med at komme ca. 1 spsk kød/fisk i en portion kartoffel og grøntsagsmos.
Det er i løbet af de næste to måneder at du begynder at gøre maden minde og mindre findelt. Maden skal tage mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser, så han stille og roligt lærer at spise det samme som jer. Først når han er 8-9 måneder gammel vil han kunne tygge, så du her kan servere rugbrødshapsere og måske pastaskruer. Indtil da er det stille og rolig tilvænning til fastere føde og mere familiemad.
Med hensyn til mælk, så vil hans mælkeindtag fortsat skulle dækkes via modermælk eller erstatning. Hvis du ammer, skal din dreng have jerndråber dagligt nu og frem til han er 1 år. Hvis du giver flaske skal han have min. 400ml jernberiget erstatning dagligt.
Du må godt bruge sødmælk til ham, men det er i meget små mængder. Det kan gøre det lettere i dagligdagen. Hvis du f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk og f.eks. smør, så kan I alle spise det samme og du behøver således ikke lave speciel portion til ham. Han kan også begynde at smage lidt sødmælk af en kop, men først efter 9 mdr´s alderen må komælk udgøre en større del af hans indtag.
Så lige nu er det havregrød og kød/fisk i grøntsagsmosen som gør det lidt grovere og noget han skal vænne sig til.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske