Brev:
Søvnrytme, mad og udvikling
13. august 2006
Alder:
6 mdr.
Søvnrytme, mad og udvikling
Hej Helen
Jeg er sådan i tvivl om min datters søvnvaner, udvikling og måltider!
Hun er 6 måneder, en stor pige på 8,5 kg og 71 cm. Hun har fået MME fra hun var et par uger gammel - NAN HA1 får hun. Vi var ikke sikre på, om det var laktosen hun ikke kunne tåle så godt, men NAN HA1 og zoneterapi hjalp fra den ene uge til den anden på aftenskrigeriet, så det har vi kørt med lige siden.
Da hun var ca 4 måneder startede vi med hirsegrød om eftermiddagen, og efter et par uger gik vi over til at give hende det om formiddagen og grøntsagsmos om eftermiddagen. Efter anvisning fra vores sundhedspl. giver vi MME pulver i grøden, hvad der svarer til vandmængden.
Portionerne er blevet større og større, og nu vil hun ofte ikke have den flaske jeg tilbyder efterfølgende, den får hun så 1½-2 timer efter. Hun virker mere ivrig overfor skemaden, og flasken er egentlig kun interessant til sengetid.
En dag ser typisk sådan ud:
Morgen ca 7.30: Flaske ca 200-250ml
Formiddag ca 10-10.30: Grød + vand på tudekop
Middag ca 12-12.30: Flaske ca 260ml
Eftermiddag ca 16: Grøntsagsmos + vand på tudekop
Aften ca 18-19: Flaske 260ml
Hun sover fra ved 18.30-19 tiden til næste morgen kl 7.30, det har hun gjort siden hun var et par måneder, hvilket jo er superskønt.
Om dagen har hun sovet meget uregelmæssigt, og jeg har altid været meget usikker på, hvor meget hun burde sove, når hun sover så godt om natten.
Det udviklingsmæssige er jeg også meget usikker på. Jeg går og tror at hun er helt med, men når jeg så hører om andres babyer får jeg den dårligste samvittighed, og jeg tænker om jeg ikke stimulerer hende nok!
Hun begyndte at vende sig fra ryg til mave for ca 14 dage siden - altså som 5½ måneder, hun elsker at side på skødet og undersøge alt hvad der bliver givet til hende - veksler fra hånd til hånd og slipper så tingene på gulvet, hun putter sjældent tingene i munden. Hun pludrer og griner altid, når der bliver snakket til hende.
Jeg har været meget isoleret med hende, og fandt ud af for en lille måned siden, at jeg har haft - eller har - en fødselsdepression, så det at være ude og se andet end hjemmets fire vægge er nyt for hende og kan godt forstyrre hendes rytme meget. Det forsøger vi så på nu at ændre ved at gøre forskellige ting hver dag.
Mine spørgsmål til dig Helen er:
Er det okay med hendes kost, og tidspunkter for det?
Hvor meget må hun få pr. portion af skemaden, er der noget max, eller kan hun godt regulere det selv?
Hvornår må hun få 3 måltider skemad? - har tænkt mig at give hende lidt øllebrød til middag, og fisk med grøntsagsmosen.
Skal hun snart have andet end MME?
Hendes søvnrytme om dagen er jo faktisk ingen rytme, og selvom hun ser træt ud, kan jeg tit ikke få hende til at sove.
Kan du foreslå nogen rytme udfra hvornår hun spiser?
Jeg er begyndt at sætte hende i højstol, når hun skal spise, men hun skal støttes så ikke hun enten glider ud til siden eller forover. Hun er glad for denne nye oplevelse, så kan jeg bare blive ved med at sætte hende i den? - Hvor langt tid må hun sidde i højstolen ad gangen?
Det er mange spørgsmål, og jeg håber det er okay.
Ser frem til at læse dine svar.
Med venlig hilsen fra
Mette