Brev:
Skemad og mælk 6 mdr
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Skemad og mælk 6 mdr
Kære Helen
Endnu engang vil jeg gøre brug af din meget informative side. Jeg har brugt den meget, i forbindelse med vores første barn, da jeg boede i London for 2 ½ år siden.
I mellemtiden har Viktoria på 3 år fået en lillesøster på næsten 6 mdr. Vi er nu flyttet til Sydspanien, hvor der ingen sundhedsplejerske er til at spørge om alverdens ting.
Karla er godt igang med grød og mos, men jeg må indrømme at jeg har glemt, hvad de må få og hvornår, og om det er godt nok det hun får nu. P.t. ser hendes madskema således ud:
Kl: 07 amning
Formiddag: flaske 200 ml
Frokost: grød med frugt, mme af kop
Eftermiddag: bryst
Aftensmad: grønsagsmos m. mme af kop
Godnat kl. 19.30-20.00: 200 ml flaske (hun sover igennem – ja, jeg er glad!!! )
Hun spiser fint, når hun skal have mos og grød, men det er ikke sådan at hun tænker ”wwwheee – nu skal jeg have grød”. Jeg tænker at begynde at udskifte morgenamningen til havregrød og at begynde at give Karla lidt kød til aftensmaden. Men er det for tidligt og skal kød eller fisk blendes efter det er kogt? Må jeg f.eks. koge lidt løg med i hendes grønsagsmos og må hun få yoghurt som er sødmælksbaseret?
Ved du om der er tilsat jern i de udenlanske mme som i DK? Da alt står på spansk, har jeg svært ved at læse emballagen. Jeg bruger Hipp og har lige købt en fra Nestle.
Jeg vil også gerne stoppe med at amme helt, men er i tvivl om, hvordan jeg gør det bedst? De er i forvejen aldrig helt spændte af mælk, fordi jeg har skåret meget ned på amningen. Jeg tænker at jeg måske bare kan lade helt være med at tilbyde hende bryst og uden at malke ud, da de i forvejen ikke er spændte? Er så bange for at knuder. Grunden til at jeg vil stoppe helt er at jeg igen har fået trøske på brystvorterne (jeg har creme med fra DK). Jeg havde det konstant i de første 3 mdr trods creme og gel.
En anden ting er at hun i de første 3 mdr. havde en voldsom grad af skæleksem og vi gik til hudlægespecialist hjemme i DK. Der gik også streptokokker i det, og vi fik en masse hydrocortisonscreme som slog det ned. Det er helt væk, men nu synes jeg, at jeg kan se noget der ligner skæl som vi andre kender det i vores hovedbund. Det ligner ikke arp, da det ikke er gulbrunt eller i plamager som man kan skrabe af. Det ligner mere en lidt tør hovedbund (uden den er dækket i flager) og når jeg reder i det, kommer der enkelte hvide små skælflager. Man kan sagtens se hovedbunden. Er det normalt og hvis ikke, hvad skal jeg så gøre? Der er ikke sårskorper og jeg har prøvet at give hende en oliekur og kæmmet, men det hjælper ikke.
Da jeg jo bor i Sydspanien og desværre ikke kan spansk endnu, er jeg lidt i tvivl om div. babymad produkter. Jeg tænker at du måske kan hjælpe lidt.
Jeg bliver pludselig i tvivl, om Karla på næsten 6 måneder må få Hipp 2 eller Nestle 2 fra 4 mdr eller om hun skal have noget andet? Hun er jo startet på grød og mos og er godt i gang. Hendes storesøster har aldrig fået mme af flaske som baby, så jeg er ikke så erfaren.
Når jeg køber grød fra Nestle kan jeg ud fra tegningerne og enkelte spanske ord, gætte mig lidt frem til, at grøden skal blandes op med opvarmet færdigblandet mme og ikke vand som vi gør i DK. Det har jeg i hvert fald gjort indtil nu. Jeg synes dog grøden virker lidt anderledes end i DK, selvom det også er Nestle. Lidt mere klæg i det.
Kender du noget til det? I så fald kommer hun jo hurtigt op over de 400 ml som hun må få, hvis hun også får 2 X 200 ml mme i døgnet, da der jo også er mme i grønsagsmos og når hun drikker mme af kop.
Det er svært at finde nogle at spørge på engelsk, da de fleste hernede heller ikke taler engelsk.
Kære Helen, jeg håber du kan finde hoved og hale i alle mine spørgsmål! Jeg ville blive glad, hvis du kan hjælpe, og tak for en rigtig god brevkasse.
Kærlig Hilsen
Anne