Svar: Skemad og mælk 6 mdr
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Jeg kan godt huske dig og det glæder mig at høre at Viktoria har fået en lillesøster (tillykke med det) og det er dejligt at høre at I har det godt.
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i nogenlunde den række følge de kommer.
Du kan godt prøve at tilbyde havregrød om morgenen, men det vil være en god idé fortsat at tilbyde mælk. Enten som amning eller også som efterfølgende flaske. Som det er nu får Karla 400ml mme dagligt, + lidt af kop (men det bliver vel ikke til så meget?), så bliver hun ammet og så får hun lidt mælk via maden.
Sålænge hun er så lille som hun er, så har hun fortsat brug for meget mælk og når jeg taler om mælkeindtag i hendes alder, så er det umiddelbart den mælk hun drikker og ikke mælk som indtages via mad.
De 400ml mme er det, som kræves for at dække hendes jernbehov. Men det er ikke ensbetydende med at hun så er dækket ind mælkemæssigt. Hun har behov for betydeligt mere mælk, faktisk må hun gerne få 750ml dagligt, nogle drikker faktisk mere. Så hvis du dropper amningen morgen og eftermiddag, så bør hun faktisk tilbyde mere flaskeernæring.
Det er ikke i alle modermælkserstatninger i udlandet at der er tilsat jern. Men det burde du kunne se på pakken. Selvom sproget er svært:o) Jeg tænker at jern må hedde noget i retning af "ferro".
Det er en rigtig god idé at begynde at give lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Jeg synes du skal vente lidt med løg, men begynde med en ren kødbolle, som du koger. Ingen krydderier eller noget i kødet endnu. Til gengæld må du godt krydre grøntsagsmosen lidt eller måske endnu bedre, så prøve at lave grøntsagsmos af grøntsager som smager af noget. F.eks. forskellige rodfrugter og porrer kan også give smag. Kogt kød og fisk (det kan også lavet i ovnen) bør hakkes fint før hun får det. Det passer med ca 1 spsk. til en portion grøntsagsmos.
Din datter må i princippet godt få lidt sødmælk, dog i meget små mængder. Det vil sige at hvis I laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise det samme. Men hun skal være mere end 9 mdr gammel før sødmælk og sødmælksprodukter kan udgøre en større del af hendes indtag. Det er klart at hvis hun har lidt maveproblemer, så kan det være en god idé at give hende lidt A38, men hun skal ikke have det hver dag, når hun ikke er ældre. Proteinindholdet er for meget for hendes nyrer.
Med hensyn til stop af amning, så må du prøve dig frem. Det vil være en god idé at du fortsat trapper ned, så du kun lægger til en gang dagligt. Hvis brystet er meget spændt så kan du være nødt til at malke ud eller at lægge hende til, så hun kan hjælpe dig med at tage toppen.
Med hensyn til hendes hud i hovedbunden, så lyder det umiddelbart som om hun har en lidt sart hovedbund. Normalt ville det være nok at komme olie i håret, evt. give en bomuldshue på og lade det sidde i nogle timer (imens hun sover). Bagefter så vaske håret med en mild uparfumeret babyshampoo, brug en skumklud og masser/vask hovedbunden med cirkelbevægelser, som sætter gang i blodomløbet. Mange børn har lidt tør hovedbund.
Du må gerne bruge mme af typerne 2. Man siger normalt at hvis barnet trives godt på type 1, så er der ingen grund til at skifte til nr. 2. Der kan også være flere af type 2 som er tilskudsblandinger, hvilket betyder at barnet ikke kan leve af det alene. I Karlas alder betyder det dog ikke så meget. Hvis I begge trives med type 2 så fortsæt du roligt med det.
Man har I Danmark også på et tispunkt kunne købe grød, som man selv skulle blande op med mælk. Det solgte bare ikke så godt herhjemme (mærkeligt nok?!), men det kan godt være et sådan produkt du har fået fat i. Det er ofte forskel på de forskellige produkter, også selvom det er samme producent som sælger til Danmark og i udlandet. Hvis du vil være på den sikre side, så prøv at kontakte Nestlé og forhør dig. Du kan læse mere på www.nestlebornemad.dk, her er også en kontaktmulighed.
Jeg håber at jeg kom igennem det hele. Hvis noget skal uddybes må du skrive igen. Husk i øvrigt at sundhedsstyrelsen "Mad til spædbørn og småbørn" findes på www.sst.dk i elektronisk udgave.
Fortsat held og lykke med begge piger og dejligt at høre fra dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske