Brev:
Mad 6 måneder - nervøs for at det sætter sig fast i halsen
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Mad 6 måneder - nervøs for at det sætter sig fast i halsen
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål om mad. Jonas er nu blevet et halvt år og har det rigtig godt. Han kravler rundt for fuld skrald. Han får tre måltider om dagen og MME ved siden af. Dog synes jeg, at jeg har lidt problemer med at få ham til at spise morgenmad.
Vores madplan ser således ud:
Står op kl. 05.30-06.00. Får her en lille ammetår.
Kl. 06.30-06.45 spiser vi morgenmad og han får havregrød blandet med banan, da han ellers ikke vil spise det. Får vand til.
Får efterfølgende en flaske, 200 ml.
08.30-09.00 bliver han puttet og sover 1-2 timer.
Får flaske når han står op, 250 ml.
11.30-12.00 spiser vi frokost, her får han mannagrød, eller hvedegrød. Vil igen prøve med øllebrød, da det for nylig ikke var nogen succes. Får vand til.
13.00-14.00 puttes til eftermiddag, og sover 1-2 timer.
Får flaske når han står op 250 ml.
17.00 spiser vi til aften. Får kartoffelmos med forskellige grøntsager i. Får vand til. Skal nu til at introducere for kød og fisk.
18.30 er det tid til at putte og han får 250 ml. og sover fra ca kl. 19.00 til næste morgen kl. 05.30-06.00.
Jeg synes ikke at Jonas spiser særligt meget morgenmad da det er som om han ved at han får flaske, og hellere foretrækker den. Hvis jeg nu bytter om på flaske og grød er han jo for mæt til at spise grød.
Fra i dag skal vi alle ud ad døren kl. 07.45 (skole, arbejde og dagpleje), og jeg vil jo gerne have at han er mæt, når han kommer i dagpleje. Hvad tænker du om vores madplan? Skal vi gøre noget anderledes?
En anden ting er at jeg kan se på din hjemmeside, at det er nu at Jonas må begynde at have lidt mad i hånden, når han spiser. Problemet (for mig) med de ting du anbefaler som f.eks agurk, brødskorpe, og gulerod er, at Jonas har 6 tænder som er vokset helt ud. Det er nogle ordentlige bidder han så kan tage, og jeg er nervøs for at det sætter sig fast i halsen. Jeg ved ikke engang hvad jeg skal gøre hvis dette sker.
Kan du anbefale andre ting han kan sidde med eller skal jeg bare stole på at det nok skal gå? Han er selvfølgelig altid under opsyn, men derfor kan maden jo godt sætter sig fast alligevel.
En sidste ting: Hvad for noget fisk må han få nu?
Venlige hilsner fra
Maria