Svar: Mad 6 måneder - nervøs for at det sætter sig fast i halsen
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Jeg synes at jeres madplan ser rigtig fornuftig ud i forhold til Jonas' alder. Det gør ikke noget at han starter dagen med mælk, når han ellers er så glad for at spise resten af dagen. Sådan er børn så forskellige og det kan sagtens ændre sig med tiden.
Måske er der mulighed for at han kan få noget morgenmad hos dagplejeren, så bliver morgenerne heller ikke så stressede for jer og det kan måske bedre hans appetit.
Jeg studser lidt over at du giver hvedegrød? Hvede indeholder meget gluten og derfor synes jeg ikke du skal give for meget af dette. Hvad med flerkornsgrød - der findes mange forskellige slags.
Det lyder som en rigtig god idé at begynde med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Det er godt hvis børn lærer fra de er små at spise fisk. Især er det godt at tilbyde barnet forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk.
Børn under 14 år bør kun spise begrænset mængde af rovfisk. Det er tunbøffer, sværdfisk, sildehaj og gedde. Det skyldes at der er risiko for forurening af kviksølv. Tun på dåse er dog i orden, da de oftest indeholder meget lidt kviksølv.
Det er risikabelt at give din dreng noget at sidde med, som han kan bide i stykker. Derfor tænker jeg at det bedste er en brødskorpe, altså endeskorpen fra et brød. Det er ikke for hårdt og her har han en mulighed for at kunne sidde og blødgøre det med spyt og øve sig i at tygge lidt i det. En gulerod, som der bliver bidt et stykke af kan lettere sætte sig fast i halsen. så lige i forhold til din dreng, ville jeg nok være lidt påpasselig, så længe han ikke er ældre. Om 2 måneder ser verden anderledes ud:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske