Svar: Supplering med MME til amning
14. august 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine rosende ord. Det er jeg glad for at høre:o)
Det er helt korrekt at mme i brik ikke behøver at blive varmet. Man plejer at anbefale at brikken kan ligge under dynen hos barnet, så har den kropstemperatur og kan hældes lige på flasken.
Mælk på brik er UHT behandlet og er derfor sterilt. Det vil sige at der ikke er risiko for bakterieformering i en lukket brik. Derfor er det okay og praktisk, når man er på tur.
Jeres rytme for dagen ser fin ud. Det er udmærket at du fortsat ammer så hyppigt som muligt. Det er netop hyppigheden af amning som øger din mælkemængde. Derfor giver det mere mælk at amme hver 2 time end hver 4 time.
Det er dog helt i orden at du tilbyde en flaske sidst på eftermiddagen, når du her fornemmer at der ikke er så meget mælk at komme efter. Så har du mælk igen om aftenen og det er dejligt for din lille dreng at blive ammet inden han skal sove. Og det er praktisk med amning om natten. Samtidig er amning om natten også vigtigt netop for mælkeproduktionen, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten.
Hyggetårene er derfor også vigtige og en god idé.
Nogle gør det, at de lægger til brystet og lader barnet die. Når barnet så slipper, men fortsat virker sulten, så supplerer de med en flaske. På den måde kommer barnet til brystet hver gang.
Andre har det som du, at det fungerer bedst ved at lade flasken erstatte brystet et par gange om dagen og det er helt okay. Du skal gøre det som virker bedst og giver jer alle mest ro:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske