Svar: Hvedeallergi og søvn
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Da du selv har en kendt fødevareallergi, så er din datter disponeret for at få allergi. Det er dog ingen, som siger at det vil være overfor hvede. Det er mest almindeligt kun at have allergi over for én kornsort, hvilket ofte er hvede. Men man kan også være allergisk over for rug og i meget sjældne tilfælde over for havre, majs, hirse, ris eller boghvede.
Ofte ser man også en sammenhæng mellem ikke at kunne tåle hvede og ikke at kunne tåle græspollen. Allergi er noget svært noget at have med at gøre.
I princippet bør man ikke sætte børn på specielle kostrestriktioner, hvis man ikke har konstateret, at der er noget de ikke kan tåle. Børn har brug for at få så mange forskellige fødeemner som muligt.
Det er rigtig svært at undvære hvede i dagligdagen, det må du også vide fra dig selv. Der er jo hvede i rigtig mange produkter, ikke bare i brød bagt med hvedemel, men også i f.eks. leverpostej, i pasta osv. bruges der ofte hvede.
Jeg kan dog godt forstå dit spørgsmål og jeg tænker at du måske skulle kontakte en allergolog eller evt. egen læge, for at høre hvad de synes vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til din datter. Rent statistisk ved jeg desværre ikke hvad sandsynligheden for at hun udvikler allergi overfor hvede er, men som sagt tænker jeg at du må kontakte en allergolog. Så få du den bedste rådgivning i forhold til din datter.
Med hensyn til lure om dagen, kan du så ikke strække hendes tidlige morgenlur, så hun stille og roligt får en formiddagslur i stedet. Du kunne prøve at strække den 20-30 minutter dagligt, så hun starter med at bliver puttet 8.50-9.00 i stedet for allerede 8.30 og så ender hun måske med at sove senere formiddagslur f.eks. kl. 10. Jeg tænker at hun så også vil sove sin eftermiddagslur lidt senere og på den måde kan I måske ændre lidt på dagens rutiner.
Mange børn sover den korte lur om formiddagen og den længere lur over middag, men der er altså også børn, der som din pige, sover længst ved den første lur. Og nogle gange kan det ikke lade sig gøre at ændre dette. Du må forsøge, men bliver hun helt ked af det, så må du lade hende styre det selv. Det ændrer sig ofte, når I begynder at skulle op til fast tid og ud af døren om morgenen.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske