Brev:
Flaske 5 mdr.
14. august 2006
Alder:
5 mdr.
Flaske 5 mdr.
Hej
Tak for nogle gode, praktiske råd - dejligt når man som jeg sidder i udlandet og ikke har nogen at spørge! Min datter er nu knap 5 mdr. og trives fint - er glad og opmærksom. Vægten stiger om end hun er faldet en enkelt kurve ned.
Jeg skal starte på arbejde om en måned og har derfor den seneste måned forsøgt gradvist at indføre flasken. Efter en del begynderbesvær kan hun nu tage en flaske ved 18-tiden. Men det bliver ikke til mere end 30-100 ml. Hvis jeg tilbyder flasken på andre tidspunkter, hvor hun måske er mere sulten, afviser hun den helt. Hun har mange måltider i løbet af dagen (og natten) - det virker som om hun ofte kun lige spiser nok til at dække den umiddelbare sult, men ikke så tit 'spiser i bund'. Hun har siden hun var ret lille været en hurtigspiser - begge bryster kan ofte overstås på 5 min. - derefter gider hun ikke mere. Jeg har den sidste uge prøvet med lidt grød, hvilket hun umiddelbart har reageret positivt på.
Rytmen er nogenlunde som følger - nogen gange med et eller to ekstra måltider.
6.30 Vågner, ammes
8.00 Sover ½-1 time
9.00 Lidt grød, ammes
12.00 Ammes
13.00 sover ½-1 time
15.00 Ammes
16.00 Sover ½-1time
18.00 Flaske 30-100 ml
20.00 Ammes, urolig de næste par timer med hyppige opvågninger
21.00 Ammes
23.00 Ammes
2.00 Ammes
5.00 Ammes
Mine spørgsmål er nu: Hvordan får jeg hende til at spise sig ordentligt mæt og til at spise en større mængde af flasken? Hvor store flasker bør hun spise? Kan jeg regulere antallet af måltider, så det bliver lidt færre - og større måltider, måske især sidst på dagen?
På forhånd tak for hjælpen!