Svar: Flaske 5 mdr.
14. august 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig nok som om du har en lille pige, som nyder at spise små hyppige måltider. Hun har spist på denne måde hele tiden og er derfor ikke vant til at have større mængder i maven af gangen. Derfor efterspørger hun det heller ikke.
Så længe hun trives er det okay, men du fortæller at hun er røget en kurve ned. Det kan godt være okay at hun ikke tager så meget på lige i perioden med overgangskost, men jeg tænker at skemaden må være vejen frem hos jer.
Hvis du kan give din datter skemad og så efterfølgende amme hende, så lærer hun måske fornemmelsen af, hvad det vil sige at være rigtig mæt og rigtig sulten. Skemad og modermælk burde trods alt fylde lidt mere i hendes lille mave.
Jeg synes derfor du skal fortsætte med lidt grød om formiddagen, men prøv også at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen eller sidst på eftermiddagen. Efterfølg altid med amning, så du er sikker på at hun er fyldt helt op.
Samtidig tænker jeg om hun mon kunne spise af flasken, når hun sover. Du ammer hende rigtig hyppigt om aftenen og om natten og I trænger begge snart til en sammenhængende søvn. Din datter spiser sandsynligvis i søvne om aftenen og natten? - Og derfor synes jeg at du skal prøve med en flaske her. Modermælkserstatning kan mætte på en anden måde end modermælk.
En plan for dagen kunne derfor se således ud:
6.30 Vågner, ammes
8.00 Sover ½-1 time, så står I op og dagen begynder
9.00 Tilbydes lidt grød, evt. med lidt mme på eller ved siden af via kop/snapseglas, efterfulgt af amning
12.00 Ammes
13.00 sover ½-1 time
15.00 Ammes
16.00 Sover ½-1time (forhåbentligt vil hun begynde at sove lidt længere lure, når hun begynder at få mere mad)
18.00 Grøntsagsmos, evt. med lidt mme på eller ved siden af via kop/snapseglas
20.00 Ammes og puttes
21.00 Flaske med modermælkserstatning
23.00 Ammes inden du selv går i seng
Amningen kl. 02 forsøger du at undvære. Måske kan far tage over, prøve med en sut.
Amningen kl 05 kan accepteres.
Prøv om natten at tilbyde hende brystet (kun hvis andet ikke duer), men tag hende fra igen forholdsvis hurtigt. Kun så hun lige får trygheden og falder hen - ikke spise - heller ikke selvom hun er en hurtig spiser:o)
Jeg tænker at det må være vejen frem. I takt med at hun begynder at spise mere skemad og får mælk sammen med dette, så begynder hendes mave at kunne rumme noget mere end den er vant til. Så tiden vil også arbejde for jer. Vær opmærksom på at du ikke skal amme for meget om natten. Det er om dagen at hun hovedsageligt skal tage sit behov, om aftenen må du prøve med mos og så også en flaske.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske