Brev:
Endnu et spørgsmål om kost
14. august 2006
Alder:
5 mdr.
Endnu et spørgsmål om kost
Hej Helen
Fantastisk brevkasse du har!
Jeg har en skøn søn på 5 mdr. + 3 uger. Vi er godt igang med med grød osv. Vi startede da han var knap 5 mdr. Og han elsker det. Hans kost ser således ud:
kl.6.00/7.00: Amning
kl.9.00: Hirsegrød
kl.12.00: Hirsegrød+amning
kl.15.00: En smule frugtmos+amning
kl. 17.30-18.00: Kart./grøntsagmos
kl. 19.30: 200 ml. vælling - Herefter godnat.
Problemet er at han vågner flere gange efter han er lagt i seng. Jeg kan ikke få ham til, at falde til ro igen(græder meget), med mindre han får mad. Har prøvet at trøste, give sut flere gange osv. Men måske er man ikke helt så tålmodig, fordi jeg ikke er total frisk jo. Jeg havde håbet at han blev mere mæt til natten efter vi er startet op med grød.
For en uge siden startede jeg med vællingen for at se om det blev bedre. Når jeg tager ham op for at trøste, fokusere han kun på mit mælk. Det kunne måske hjælpe, at farmand tog tjansen, men da han møder kl. 03.30, lader jeg ham sove..
Efter han er blevet lagt i seng vågner han gerne kl.23.00/00.30 - 03.00 - 06.00. (Det hænder ind imellem at han vågner en ekstra gang i løbet af natten). Synes det er mange gange i løbet af en nat i forhold til hans alder. Det skal siges at han stadig sover i soveværelset.
Vi har haft en hård start med kolik i 3 mdr. Har det meget bedre nu, men er noget pylret i løbet af det meste af dagen
(Ligesom et barn der trænger til at sove). Det er først nu at vi er ved at finde den rigtige rytme. Endelig efter lang tid, sover han udenfor både formiddag og eftermiddag (ca. 4-5 timer i alt.) Har været hos zoneterapi med ham fornylig. Hun fortalte at hans tarme var noget irriteret (det var inden at vi var kommet ordentlig igang med grøden).
Mine spørgsmål er derfor:
1. Kan jeg mætte ham mere til natten? Evt. mere vælling?
2. Vågner han måske pga. duften fra min mælk?
3. Skal jeg ændre mønsteret i kosten? Evt. til hvad?
4. Kan jeg tilbyde vand eller lign.( i stedet for mælk) i løbet af natten?
5. Hvordan får jeg bragt antallet af vågne stunder ned?
6. Når han er godt 6 mdr. ønsker jeg at stoppe amningen helt. Hvordan skal jeg gøre det? Og hvad så bagefter?
7. De sidste dage har han haft hård mave. Nærmest formet aff. Jeg tager det i opløbet med lidt sveskemos. Skyldes det kosten? Er noget værre at give end andet? Hvor ofte skal han have aff. ca.? Og hvordan kommer han ind i et normalt aff.mønster uden brug af sveskemos?
8. Han får lidt vand af glas ved siden af grøden. Skal det stadig koges?
9. Jerntilskud hvornår?
10. Hvad kan jeg give i stedet for kart./gr. mos?, da han ikke er så vild med det. (Jeg vil jo gerne variere).
Planen er at han skal ind på eget værelse for at sove- i løbet af den næste uges tid. Måske det løser nogle af problemerne!!!
Tak for tålmodigheden - ved godt jeg har mange spørgsmål.
Malthe´s mor