Svar: Endnu et spørgsmål om kost
14. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Malthes mor
Tak for dine roser, det var sødt af dig:o)
Min umiddelbare tanke er, at det egentlig ikke er så meget mælk Malthe får i løbet af dagen. Jeg tror derfor at drengen er reelt tørstig, når han vågner om natten.
Derfor vil jeg foreslå dig at du prøver at tilbyde ham mere mælk i løbet af dagen. Hvis du ikke ønsker at amme, så må det være på flaske. Han er for lille til at kunne tage sit behov af en kop.
Jeg tænker om det ikke er muligt at give ham en flaske om formiddagen efter grøden kl. 9, så han får både grød og mme af sove på, når han skal have sin formiddagslur. Så sover han måske også bedre og vil ikke længere virke så pjevset:o)
Dernæst tænker jeg at du skal prøve at give ham en flaske inden du selv går i seng. Han skal være betydeligt ældre før du kan regne med at du kan putte ham kl. 20 og han så kan sove til næste morgen. At sove igennem i hans alder er faktisk at sove fra kl. 23 til kl. 5-6 stykker om morgenen. Og det kan I sagtens opnå:o) På den måde ville du jo også få mellem 5 og 7 timers sammenhængende søvn og det er da guld værd:o)
Jeg tror det vil blive for meget hvis du giver vælling både kl. 19.30 og kl 23, men du kan give vælling den ene gang og almindelig modermælkserstatning den anden gang.
Og så til dine spørgsmål, som jeg vil prøve at besvare i den rækkefølge de kommer.
Ja det vil være naturligt at du mætter ham mere til natten ved både at give ham mælk, når han puttes og mælk, når du selv går i seng.
Din dreng kender godt duften af mor og derfor vil han også søge brystet, hvis han ligger i nærheden af brystet. Prøv derfor at putte ham i hans egen seng. Han må gerne være i soveværelset lidt endnu, men helst sove i egen seng.
I forhold til din drengs alder, så er tilbudet i kosten fint. Du kan evt. forsøge med 2 gange grøntsagsmos i stedet for 2 gange grød, men det er okay.
Efter 6 mdr´s alderen siger man at børn ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten, men de kan godt være tørstige. Her kan du tilbyde vand i tidsrummet 24-05. Ellers er det okay at han får mælk.
Det er normalt for den alder Mathias har nu, at han sover ca 3 lure i løbet af dagen. I takt med at han bliver ældre, måske allerede i løbet af den næste månedstid, vil du opleve at han kan nøjes med to lure dagligt. Han får således lidt længere vågentid imellem sine lure, men vil sammenlagt fortsat have behov for en del sammenhængende timer. Gennemsnitligt 3-4 timer middagslur sammenlagt dagligt.
Din mælkemængde nedsættes automatisk jo mindre du ammer. Det vil sige at jo mindre din dreng kommer til brystet, jo mindre mælk. Jo mere du erstatter en amning med flaske, jo mindre mælk. Det plejer at gå helt af sig selv, men du skal naturligvis være opmærksom på, hvis brystet er fyldt og ikke bliver tømt. Så er det vigtigt at du får din dreng lagt til. Ellers kan du riskere at få en brystbetændelse. Må jeg i øvrigt spørge, hvorfor du ønsker at stoppe amning? - bare nysgerrig:o)
I stedet for amning skal din dreng tilbydes flaske. Han skal være betydeligt ældre før han er i stand til at drikke sit behov af en kop. Han har stadigvæk brug for måske mellem 750-1000ml mælk dagligt. Han er jo ikke så gammel:o)
Den hårde mave skyldes sandsynligvis manglende væske. Prøv derfor at få mere mælk i ham og giv ham også gerne vand. Det kan også hjælpe på maven ikke at give for meget grød, men prøve at variere lidt med grøntsagsmos ind imellem, således at han f.eks. får grød om morgenen og grøntsagsmos til frokost og til aften.
Frugtmos og sveskemos er udmærket til at holde lidt gang i maven, det skal du ikke være bekymret over at give ham. Får han meget forstoppelse må han få noget laktulose, men prøv i første omgang med ekstra væske.
Vandet du giver ham af kop behøver ikke længere at blive kogt. Det er kun hvis man har privat vandboring at der er specielle regler. Ellers må du gerne give din dreng vand fra hanen, med den alder han har nu.
Hvis din dreng får min 400ml jernberiget mme dagligt (vælling tæller med), så er hans jernbehov dækket. Hvis man ammer og hvis barnet ikke når op på 400ml mme, så skal man give jern fra 6 mdr og frem mod 1 år. Det lyder umiddelbart som om at du ikke behøver give jern, da din dreng jo kan drikke sit behov via mme på flaske.
Med hensyn til grøntsagsmos, så må du give ham næsten alt med den alder han har. Ligeså snart han er 6 mdr gammel, kan han også begynde at få lidt kogt kød og fisk i mosen.
Grøntsagsmos kan laves af stort set alle grøntsager og du kan nu begynde at variere rigtig meget. Ideer til grøntsager er rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, porrer, grønkål, tomater uden skræl, agurk, avocado mv. Du skal være opmærksom på at spinat, fennikel, rødbede og selleri indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men det bør ikke udgøre mere end 1/10 af en portion.
Og til sidst... Med hensyn til at sove på eget værelse, ja så kan det godt hjælpe jer til at komme væk fra den midterste natamning:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske