Brev:
Manglende struktur i hverdagen for dreng på 6 mdr
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Manglende struktur i hverdagen for dreng på 6 mdr
Hej Helen
Tak for dine mange gode svar. Jeg kan altid bruge det du skriver :-)
Nu skriver jeg angående min søns døgnrytme, som der stadig ikke er kommet nogen fast struktur i, selv om han er 6 mdr gammel. Dvs. at tidspunkter for sove og spise, varierer ret meget fra dag til dag stadigvæk.
Det skal lige siges, at min søn trives fint, vejer i dag over 8,5 kg og er ca 71 cm lang. Er meget glad, pludrer, griner og er god til at ligge på maven og bevæge sig en smule rundt, er også glad for at sidde eller stå i skødet på mig eller far. Jeg tror han er meget godt med udviklingsmæssigt, selv om han er stor og tung.
Som sagt, så er der ikke rigtig struktur i hverdagen. Hvordan dagen forløber afhænger meget af, hvad tid vi står op om morgenen. Og det varierer meget - i går vågnede han kl 6, i morges kl 8, selv om han kom i seng ved samme tid (kl . ca. 19.30). Hans sengetid om aftenen er det eneste faste hver dag. Ellers tager jeg det som det kommer.
Han er vågen ca. 2-2,5 timer ad gangen imellem hver lur, og hvor mange lure han får i løbet af en dag afhænger igen også af hvad tid han stod op. Nogle gange 3, andre gange 4 lure, og sjældent mere end 45 minutter ad gangen. Hvor længe kan/bør et barn på 6 mdr kunne holde sig vågen i et træk? Han får grød hver dag efter formiddagsluren ved 10-11 tiden, og mos til aften ved 17-18.30 tiden, efter den sidste lur.
Du har før givet mig et forslag til, hvordan en dag kunne se ud, og det så rigtig fornuftigt ud, men jeg mangler lidt praktiske råd omkring, hvordan jeg skal gennemføre det. Altså skal jeg bare sætte faste tidspunkter på fx lure og måltider, og så se lidt bort fra min søns signaler indtil det kører?
Jeg synes det er lidt svært, når han ikke vågner på samme tidspunkt hver dag, for det påvirker jo hele dagen, og det er derfor der går lidt kage i det...
Nå det var vist et meget rodet brev. Jeg håber du kan komme med nogle gode råd, for jeg kunne virkelig godt tænke mig en hverdag, hvor jeg f.eks. kan sige at fra kl 14-16 hver dag sover han og der kan jeg lave andre ting.
Venlig hilsen Poula