Svar: Manglende struktur i hverdagen for dreng på 6 mdr
14. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Poula
Det vil være en rigtig godt idé, hvis du kunne få lidt mere struktur over dagen, det kunne give dig lidt mere overblik og måske på sigt være med til at din dreng begyndte at sove lidt længere, så han ikke behøvede at sove så mange gange i løbet af en dag.
Den plan jeg tidligere har sendt dig, modtager du her igen, og så skal jeg prøve at uddybe:
Morgen(7): Mælk
Formiddag (8.30/9.00): Mælk, puttes til formiddagslur. Kan evt. tilbydes skemad her.
Frokost: (11.30/12.00): Grød evt med lidt frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Tilbydes mælk og puttes ca kl. 13
Eftermiddag (15.30/16.00): Mælk evt. et skemåltid.
Sen eftermiddag (17): Evt. mælk og det er her der ofte kan være en lur, som langsomt bliver mindre nødvendig
Aften (18): Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten (19.30-20): Mælk først
Sen aften (23): Mælk
Nat/tidlig morgen (05): Mælk
Som du kan se, har jeg sat tidspunkter på. Det har jeg gjort fordi jeg tænkte, at det kunne hjælpe dig til at få et større overblik over dagen. Du skal naturligvis ikke "putte dit barn i en kasse", hvor han slavisk skal følge dette. Det er således kun en guide, et forslag til hvordan en dag kunne være bygget op. Tiderne må du så passe ind i forhold til, hvordan jeres hverdag er. Og det er korrekt at din dreng jo netop nogle dage vil sove længere om morgenen og andre dage ikke.
Derfor vil der være forskel på dagene, men du må fortsat godt forsøge at arbejde på en dagsrytme, som stiler mod 2 lure dagligt og gerne 3 måltider skemad. Du kan se at jeg nogle steder har skrevet evt. skemad. Her må du vurdere, hvad tidspunkt der mon passer bedst for din dreng og dig.
For at imødekomme den tidligere problematik omkring natamning, er der lagt et tilbud ind med mælk sen aften og mælk tidlig morgen.
De morgener, hvor din dreng vågner tidligt, vil han have brug for en tidligere formiddagslur. De dage hvor han sover længere om morgenen vil formiddagsluren tilsvarende ligge senere. Ofte vil du dog kunne mingelere lidt med det, så du både kan "strække og skubbe" lidt, måske indenfor en times tid, så der alligevel ikke er så stor forskel fra dag til dag.
Det er naturligvis vigtigt at følge din dreng, men til en vis grænse. Du må meget gerne, med den alder han har, begynde at tage lidt over og se lidt mere på klokken, så du begynder at hjælpe ham med at blive puttet og falde til ro, måske før han selv viser træthedstegn. Eller at du modsat lige prøver at aktivere ham lidt, så du holder ham vågen 20 minutter ekstra.
Du må godt vise ham, at du mener at det er sovetid nu. Prøv at lade hele din udstråling vise, at du rent faktisk synes det er godt for ham at blive puttet nu. Hvis han oplever at du vægrer dig eller virker usikker omkring, hvorvidt han skal sove eller ej, så smitter det jo af på ham. "Hvis mor er utryg ved det her, så må jeg hellere holde mig vågen, for så er der noget galt".
Men det er en svær balance:o)
Håber ovenstående gav lidt mere klarhed.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske