Brev:
Afbrudt søvn hos min søn på 6½ mdr
15. august 2006
Alder:
6 mdr.
Afbrudt søvn hos min søn på 6½ mdr
Hej Helen
Nu har jeg efterhånden brug for et par gode råd fra din side.
Det drejer sig om min søn Simon på 6 ½ mdr, som sover dårligt om natten. Han vågner 3-5 gange hver nat, enten fordi han har tabt sutten, er kommet om på maven eller har fået sig lagt på tværs. Han græder, men er ikke rigtigt vågen, men hvis vi ikke står op og hjælper ham til at sove igen, vågner han helt og er svær at få til at sove igen. Han sover på sit eget værelse og har gjort det i ca 1 mdr, netop fordi han vågnede så mange gange, så vi troede, at det var fordi han blev vækket af os, men det har ikke haft nogen effekt at flytte ham!!
Han bliver puttet ved 19.30 - 20 tiden og er egentligt ganske god til at falde i søvn selv. Det tager imellem 5 og 15 minutter. Inden da har han spist 250-300 ml vælling.
Han får efterhånden ikke noget at spise om natten længere. Nogle gange når han ikke er til at få til at sove igen, får han en flaske mme og spiser ca 180 ml, og så lægger han sig til at sove igen. Men jeg vil gerne slippe for natflasken...
Burde han kunne klare sig uden mad fra 20 - 07? Jeg har prøvet at vække ham ved 22.30 tiden, når jeg går i seng og tilbyde ham en flaske, men han er ikke til at få liv i, så jeg er lidt imod at vække ham, når han sover så godt.
Om dagen er der ingen problemer med søvnen. Han sover 1-2 timer om formiddagen og 1½ - 3 timer om eftermiddagen.
Hans spisemønster ser nogenlunde sådan ud:
07.30 havregrød med frugtmos ovenpå
sover
11 majsgrød med frugtmos ovenpå
12.30 risgrød med frugtmos eller grøntsagsmos
sover
15 1 moset banan med frugtmos
18 kartoffelmos med forskellige grøntsager og kød
19.30 250-300 ml vælling
Til måltiderne får han vand af kop. Den eneste flaske han får om dagen er altså sin vællingflaske - er det for lidt? Han får selvfølgelig mme i grøden, men der er alligevel langt op til den ½ liter han skal have..
Ellers er han en glad og aktiv dreng. Han kan sidde selv i kort tid og rulle fra ryg til mave. Han vejer 8,7 kg og måler 69 cm
Hvordan skal vi hjælpe ham til en bedre søvn? Det er efterhånden ved at være strenge med den afbrudte søvn nat efter nat..
Jeg ser frem til nogle gode råd :o)
Kærlig hilsen
Karina