Svar: Afbrudt søvn hos min søn på 6½ mdr
15. august 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Simon er kun 6½ måned gammel og derfor har han brug for mere mælk, end han lige nu tilbydes. For at hans jerbehov dækkes, bør han få mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, men så længe han er under 9 mdr gammel har han også brug for en del mælk ud over skemaden. Han må meget gerne få 750ml mælk, ja nogle drikker faktisk mere. Og det er ikke incl. den mælk som evt. indgår i grød.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give din dreng mindre grød og mere grøntsagsmos. Og så har du ret i at det ville være passende, hvis han kunne drikke mælk når du går i seng og så klare sig uden mælk til næste morgen tidlig. Du kan ikke forvente at han kan sove fra kl. 20 til næste morgen tidlig kl.7. Det er han for lille til. Du kan være heldig at han gør det, men det er naturligt i forhold til hans alder, at have behov for noget at drikke - især fordi han mælkeindtag i dagtimerne er for lidt:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (7.30): Havregrød med frugtmos ovenpå
Formiddag: Flaske med mælk
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mme af kop
Over middag: Flaske med mælk
Puttes til middagslur
Sen eftermiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos eller lidt frugtmos med mme. Van deller mme af kop.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere familiemad, vand eller mælk af kop
Puttes til natten (19.30): Vælling
Sen aften: Mme. Måske vil han drikke af flasken i søvne.
Hvis du ikke kan få ham til at spise mælk sen aften, så kan det være okay, hvis du får nok i ham i løbet af dagen. Han har som sagt fortsat brug for meget mælk og først mellem 9-12 mdr nedsættes mælkemængden til 500ml, som vil være hans behov efter 1 års alderen.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Jeg er ret sikker på at mere mælk og mere varieret indtag om dagen, vil kunne gøre en forskel. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske