Brev:
Svært ved at bøvse
15. august 2006
Alder:
4 mdr.
Svært ved at bøvse
Hejsa
Jeg skriver til dig, da jeg mangler lidt råd ang. vores lille datter på 4 ½ måned.
Hende og hendes tvillingebror er født 6 uger før tid, men indtil for 2 uger siden er det gået ganske fint. Hun vejede mindst ved fødslen, men overhalede hurtigt broderen, men nu halter hun lidt bagud (han vejer 350 g mere pt).
Jeg ammer dem begge og har endnu ikke suppleret med MME, da jeg ønsker at amme fuld ud til de er 6 måneder.
Hun har gylpet meget, men det gør hun ikke så meget mere. Problemet med hende er, at hun spiser meget uroligt - ligger meget uroligt og slipper mange gange - og får derved meget luft med. Og hun har svært ved at komme af med luften igen. Flere aftener og dage har vi gået rundt med hende, da hun ikke græder hele tiden, når hun er i bevægelse. Hver gang vi prøver at ligge hende, skriger hun og det virker til, at der er noget der klemmer. Efter ½ til 2 timer slår hun så 1-3 bøvser, og så falder hun til ro og falder faktisk i søvn i armene på os.
Vi har en dreng på 3 år som havde spædbarnskolik, men ham kunne vi slet ikke trøste. Han græd i flere timer i træk, og sådan er det slet ikke med vores lille datter. Jeg har tænkt på alle muligheder - appetitspring, mælke nedløbsrefleks osv. Men hun har jo en tvillingebror og han ligger helt stille og roligt og ammer, bøvser 2-3 gange, når han kommer på højkant og så er han glad.
Mælken løber fint og nedløbsrefleksen er hurtig og indtil for 2 uger siden lå hun også roligt under amningen. Det skal lige siges, at jeg enkelt ammer for det meste og lige meget om hun spiser først eller som nummer 2, så er hendes adfærd den samme. Om natten er hun knap så urolig og nemmere at få bøvset af.
Min mand og jeg har talt om evt at prøve Mylicon dråber. Dem brugte vi uden effekt til den store dreng, men da det virker til at hun har svært ved at bøvse kunne det evt. være med til at forbedre det? Har du nogle gode bøvse råd eller andre ammestillinger? Jeg ammer hende både i normal, tvillinge og siddestilling - men det virker ikke til at der er nogen forskel.
Det skal lige siges, at når hun så falder i søvn om aften - ja så sover hun til efter 5, så de sover igennem og har gjort det i knap 3 uger.
Jeg håber du kan hjælpe mig og evt råde mig med henblik på at prøve Mylicon dråberne?
Med venlig hilsen
Betina