Svar: Svært ved at bøvse
15. august 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Betina
Tillykke med dine dejlige børn, som alle tre lyder til at trives:o)
Det lyder rigtigt at det hos din datter handler om at hun sluger en del luft, måske netop fordi hun ofte slipper, tager fat, slipper osv.
Du har allerede prøvet mange ting og det hele lyder ganske fornuftigt. Jeg tænker her på brugen af forskellige ammestillinger, prøve at lade hende starte og slutte ved brystet osv.
Du skriver at du for det meste enkeltammer - hvad mener du helt præcist med det? Ammer du begge børn fra en side, eller har de en side hver? Jeg tænker nemlig, at det måske godt kunne have betydning, så hvis du ikke allerede gør det, så synes jeg du skulle prøve at lade hvert barn have sit eget bryst. Ved at lade din datter få det samme bryst, så er det hende, som stimulerer til mælken der og mælken indstiller sig efter hendes behov. Det kan give lidt sikkerhed for at hun får, hvad hun har behov for af vandholdig og fed mælk. For meget vandholdig mælk kan nemlig godt give uro i maven. Prøv det derfor i en periode og se om det giver nogen ændring.
Derudover så tænker jeg at du skal overveje om hun får mere uro i maven i forbindelse med D-vitaminerne. Nogle børn reagerer på D-vitaminer og andre børn gør ikke. Der kan også være forskel mellem søskende:o) Nogle D-vitaminer er opslæmmet i kokosolie, andre i noget andet og man kan ikke sige om det er det ene eller det andet, der kan give maveuro. Det eneste der hjælper er at skifte til det modsatte produkt. Så det er en overvejelse I kan tage med.
Med hensyn til Mylicon, så er dette et præparat som kan bruges til børn med kolik. Man giver normalt barnet 15 dråber i munden et kvarter før måltid. Effekten af Mylicon er så vidt jeg ved fortsat tvivlsom. Det er mit indtryk at nogle forældre synes det har en effekt, men de fleste oplever ikke stor bedring ved at give det. Det handler måske også om at mange siger at det er svært at give noget 15 minutter før måltid, da de fleste børn vågner, græder og er sultne - og så er 15 minutter længe at vente.
Under alle omstændigheder så er det sådan at jeg som sundhedsplejerske ikke må ordinere Mylicon til børn. Dette skal ske via egen læge.
Håber lidt af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske