Brev:
Spisemanér
15. august 2006
Alder:
12 mdr.
Spisemanér
Kære Helen
Nu har vi læst og hørt så meget om, at man skal lade sine små børn spise selv, også selvom det er noget griseri, så skulle de lære at spise pænere når de bliver ældre - nu er vores spørgsmål, hvornår sker dette?
Vi har en datter på 1 år, og det er vitterligt noget griseri når hun spiser, og for os ser det ud som om det meste ryger på gulvet. Vi er meget i tvivl om hvornår, og skal vi overhovedet begynde at begrænse hende lidt i dette, eller kommer det helt af sig selv. Samtidig er vi meget i tvivl om hun overhovedet får nok mad, når hun selv skal spise, hvordan kan vi finde ud af det.
Så har vi lige et spørgsmål til. Hun reagerer ikke, når vi siger nej til hende, heller ikke når vi gør det i et bestemt tonefald. Det virker som om hun ikke forstår ordet NEJ, hun kigger bare og smiler til os, ikke et trodsigt smil, men et gangske almindeligt "glad smil".
Det er egentlig først nu, vi er i situationerne, hvor vi bliver nødt til at sige NEJ, da hun er begyndt at kravle meget rundt omkring, så hun har ikke været vant til at høre os tale i sådan et bestemt tonefald. Er dette normalt for hendes alder?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
To førstegangsforældre uden sundhedsplejerske