Svar: Begynde på risgrød?
16. august 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Umiddelbart så synes jeg du bør vente med skemaden til din dreng er fyldt 4 mdr. Han lyder godt nok som en lille sulten fyr, men han er endnu ikke så gammel og han er født i 37 uge, så jeg synes du skal skåne hans tarmsystem lidt.
Derfor kunne det være en idé istedet at forsøge at supplere med lidt modermælkserstatning og så prøve med skemaden om 14 dage.
Modermælkserstatning ligger ofte lidt tungere i maven end modermælk og kan derfor godt mætte lidt mere og dermed også forlænge intervallet imellem måltider. Da du umiddelbart har masser af mælk, så kunne du prøve at supplere med lidt mme efter amning, eller give mme hvis han vil amme igen allerede efter 1 time. Simpelthen for at få ham fyldt lidt op og forhåbentlig tage en god lur - så får du også lidt ro på og mælken løber godt til og så kan du ammer fuldt igen, når han så vågner.
Hvis det ikke fungere med erstatning, så synes jeg du skal fortsætte med at lægge hyppigere til brystet, bare lidt et par uger mere og så gå igang med skemaden. Risgrøden er en fin grød at begynde med.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske