Svar: Pige på 2 år skubber
16. august 2006
Alder:
2 år
Kære Lærkes mor
Jo du kan tro at man må give sig selv skulderklap og det lyder også helt alderssvarende og som en meget naturlig reaktion på at være blevet storesøster.
Selvom I ikke oplever jalousi fra Lærke til Louis, så er det alligevel en ny familiesituation og dermed også en ny rolle som Lærke skal finde. Hun ved et eller andet sted godt at Louis er der for at blive, ham går I ikke af med igen. Hun kan sikkert heller ikke huske tiden inden han blev født. Men en ting er at skulle dele alt med ham, især at skulle dele sine forældre og ikke få samme opmærksomhed som tidligere. Noget andet er, at blive 'invaderet' af en kusine, som måske piller ved ens legetøj - og så blive det bare for meget.
Lærke kan endnu ikke udtrykke sig særlig meget med ord og slet ikke beskrive sine følelser med ord. Det kan højst blive til ordet "dum". Ord og forklaringer som "jeg føler mig trængt op i en krog", "jeg vil også ses og høres", "jeg ville ønske du ville gå væk, så jeg kunne have min mor for mig selv" osv. en følelse af at det hele bare er for meget - det kommer til udtryk ved at hun skubber.
Der kan være en risiko for at jeres datter meget hurtigt bliver sat i bås som "den der skubber". F.eks. i forhold til familien. Det kan være meget uheldigt, da jeres datters adfærd kan forstærkes af sådanne forventninger. Det er derfor vigtigt, at man prøver at finde en balance. På den ene side ved I, at I skal holde lidt ekstra øje og være på vagt og på den anden side, skal I helst prøve at tage det så afslappet som muligt og ikke vise det for meget opmærksomhed.
Når I nu ved at det kan ske, så vil det være vigtigt, at I er opmærksomme på at jeres datter kan forløbe sig, når hun føler sig presset af en eller anden grund. Derfor skal I være der til at hjælpe hende med at løse eventuelle konflikter, hvor hun vil kunne miste kontrollen over sig selv. Det kunne være når hun f.eks. er sammen med sin kusine.
Prøv at forhindre at hun når at skubbe og sker det så, så fortæl at det må man ikke. Prøv også at trøste det barn som er blevet skubbet til og som måske græder. Sæt ord på "Av - Lærke skubbede, det gør ondt". Så kan hun måske fornemme at I synes det er synd for den modsatte part og at den modsatte part får en opmærksomhed som hun ikke får. På den måde kan hun med tiden lære hvad der sker i forhold til andre og hvordan man påvirker andre.
Men igen, så er hun stadig bare en lille pige, så prøv også bare at tage det helt roligt og vær der for hende. Det er kun naturligt at hun reagerer og det er en fase.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske