Brev:
Pludselig opstået natteroderi - 10 mdr.
16. august 2006
Alder:
10 mdr.
Pludselig opstået natteroderi - 10 mdr.
Hej Helen
Nu prøver vi denne hjemmeside for at få lidt hjælp til vores lille dejlige søn på snart 10. mdr.
Lidt baggrundsviden...
Min søn har altid været nem om natten. Da han var helt lille stod den på mad hver tredje time som normalt for spædbørn. Da han blev ca. fire måneder begyndte vi med grød og frugt osv. det gik fint og for at han skulle begynde at "sove igennem" - altså ikke mad fire gange om natten - , valgte jeg at tage ham op ved en 22 tiden og give ham en flaske vælling. Det virkede perfekt og han sov hele natten til ca. syv om morgenen, kun afbrudt af at han engang imellem skulle have sin sut. Da han var omkring seks måneder, valgte han selv vællingen fra og sov til ca. fem og fik en flaske der istedet, sådan har det været lige indtil for en måneds tids siden.
Mit problem er nu, at han er begyndt at vågne op mellem 2-4 om natten og græde meget, så tager jeg ham op og går lidt med ham, synger for ham og lign. Han ligger praktisk taget og sover hos mig imens. Men når jeg så vil lægge ham ned starter det hele forfra. Jeg prøver at tilbyde ham vand, som han starter med at drikke af, men når han opdager det er vand, bliver flasken skubbet væk.
Jeg mener jo, at han efterhånden er gammel nok til ikke, at skulle spise mad kl. to om natten, så vi har en lille kamp, som desværre tit ender med at jeg giver ham en flaske, så der kan blive ro.
Jeg føler at det efterhånden er ham, der styrer showet og ikke mig.
Min tanker går lidt på, at jeg ikke rigtig kan gennemskue om det er sult eller om der er noget andet med ham. Når jeg kommer ind til ham, har han tabt sin sut, men hvor det førhen var nok, bare at give ham sutten igen og gå, bliver han istedet meget ked af det. Jeg har selv tænkt lidt på, at det kunne være fordi, han drømmer eller lign. Men eftersom det er hver nat og indefor samme tidsrum, synes jeg ikke helt teorien holder.
I nat var jeg oppe med ham i over en time, fra halv tre til halv fire tiden. Jeg kunne ligge ham og gå, så begyndte han at sludre efter et stykke tid og til sidst græde. Resultatet var, at jeg gav ham en flaske. :-(
Mine tanker går måske også lidt på, at han kunne være sulten. Det hele startede egentligt, da jeg for alvor begyndte, at give ham rugbrød til frokost. - Det skal her siges, at vi har haft en kamp uden lige, for at få ham til at spise det. Det er nu lykkedes nogenlunde, men det er stadig ikke hans livret. Kunne ændringen i hans mad have en sammenhæng?
Jeg begyndte igen i fredags, at give ham vælling lige inden han kommer i seng kl. 20, så det kunne forebygge sult om natten, men det har indtil videre ikke ændret noget.
Jeg er meget frustreret og ked af det, da jeg ikke kan gennemskue, hvad han prøver at fortælle mig om natten, han har aldrig haft problemer med nattesøvnen før nu.
Der er ikke sket nogen store ændringer i hans liv i denne periode, så det kan ikke være det der spiller ind. Det eneste der er sket er, at han er begyndt at rejse sig op af ting og gå rundt om sofabordet, det er selvfølgelig en stor ting for ham (og de stolte forældre), men har det nogen relevans?
Problemet er også, at efter han er begyndt på det her natte roderi, laver det også lidt kludder i rutinen om dagen, for det er lidt forskelligt, hvad tid han vil have mad om morgen alt afhængigt af, hvad tid han ville have sin flaske om natten. Før var det altid kl fem om morgenen og så hang dagen sammen. Øv altså!
Jeg har også tænkt separationsangst, men om dagen er der ingenting, han er en "rigtig" dreng som tager tingene i stiv arm og er ikke specielt bange af sig. Mor syg er han lidt, men det er alle børn vel i den alder.
Jeg håber du kan hitte rede i min roman, og håber på noget hjælp, så vi kan få styr på søvnen igen for os begge.
Hilsen
Camilla