Svar: Suttebehov - 2 år, 3 mdr.
22. august 2006
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Camilla
Umiddelbart lyder det som om din datter fortsat har et suttebehov og derfor synes jeg du skal lade hende have sin sut. Sutten er at foretrække fremfor fingeren og hun løber jo ikke rundt med sutten i munden hele tiden.
Jeg tænker at det er en rigtig fin måde for jeres datter at koble lidt af på, når hun kommer hjem fra vuggestue og det skal hun have lov til. Det er fint at hun bruger sutten, når hun skal slappe af eller sove. Det er også okay at bruge den som trøst og det er fornuftigt at bruge den i stedet for fingeren.
I må dog gerne opfordre hende til at undvære den ind imellem. Hvis hun f.eks. taler med sutten i munden, så er det en god idé at sige "hovsa, væk med sutten, så mor kan høre hvad du siger". Det er ikke godt for hendes sprogudvikling at tale med en sut i munden. Men når det handler om tryghed og ro, så er det helt i orden.
Hun er stadig bare en lille pige og i takt med at hun bliver ældre, så vil I kunne lave flere aftaler omkring sutten. På et tidspunkt vil I også kunne lave aftaler om at hun ikke skal bruge sut mere, men det er slet ikke endnu.
Ud fra din beskrivelse så tænker jeg at hun helt bestemt har brug for sin sut endnu.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske