Svar: Mad på glas fra Tyskland
22. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Eline
Ja jeg kan sagtens se det underlige:o)
Grøntsager har et naturligt indhold af nitrat og visse grøntsager som spinat, fennikel, rødbede og selleri har altid et meget højt indhold af nitrat og anbefales først efter 6 mdr´s alderen. Nitrat er ikke i sig selv sundhedsfarligt, men det kan omdannes til nitrit, som kan være farligt. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin og gøre at ilt ikke kan føres rundt i kroppen. (Altså ikke nyrerne)
Man ved at det især er i de første 3 mdr. at børn er særligt følsomme overfor nitrat/nitrit. Sundhedsstyrelsen anbefaler som en ekstra sikkerhed at man venter til efter 6 mdr´s alderen med at give spinat, rødbede, fennikel og selleri.
Efter 6 mdr´s alderen (6-12 mdr) bør nitratrige grøntsager kun udgøre 1/10 af retten/mosen eller serveres med 14 dages mellemrum, hvis det udgør en større del.
Nu ved jeg jo ikke hvor meget spinaten har fyldt i den grøntsagsmos du har købt, men det er helt sikkert ikke noget din dreng har taget skade af.
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at tyske børn jo ikke er anderledes end de danske og hvorvidt det så er fordi vi i Danmark "går med livrem og seler" skal jeg ikke kunne sige, men det lyder jo fornuftigt nok at følge retningslinierne. Børn kan jo sagtens leve godt uden at få lige netop disse 4 typer grøntsag i større mængde.
Der er meget stor forskel fra land til land. Der er også forskel selvom man køber industrielle produkter fra samme firma. Det er således almindelig kendt at en risgrød i Tyskland, Frankrig eller Spanien kan være vidt forskellig fra en risgrød i Danmark - selv om producenten kan være den samme.
Forvirrende ja, men det er så endnu en finurlighed, som man oplever når man har børn og lever i en tid hvor rejser rundt omkring i verden er mulig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske