Svar: Mælkebehov 7½ måned
23. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære kærlige mor
Det er faktisk helt okay at din dreng afviser amningen to gange om dagen, da han jo fortsat ammes meget. Det ville også være rigtig rart for jer begge om han kunne sove om natten, uden amning:o)
Amning ca 3 gange dagligt vil sandsynligvis kunne sikre hans mælkebehov. Hvis du er i tvivl om hvorvidt han får nok mælk, så er det udmærket at indtænke mælk via maden og mælk af kop.
Han skal være mere end 9 mdr gammel før komælk må udgøre en større del af hans indtag. Du må dog godt tilbyde ham lidt sødmælk af en kop eller lade sødmælk indgå i madlavningen. Det kan gøre det lettere, da I så kan spise det samme. Hvis du laver kartoffelmos til jer alle og den er lavet på sødmælk eller hvis du laver en sovs på sødmælk, så kan I spise det samme.
Men ellers bør du tilbyde modermælkserstatning. Det kan komme på og i maden. Det kan også tilbydes af kop. Du kan vælge både type 1 og 2. Hvis du giver mindst 400ml mme dagligt behøver du ikke give jern, men hvis du giver mindre end dette, skal du fortsat give jerndråber.
Type 2 kan have den fordel at den er lettere at blande op i koldt vand og derfor et let alternativ til sødmælk, hvis man gerne vil give kold mælk af kop, for at lære barnet at drikke dette. Type 2 har også et lidt øget indhold af forskellige næringsstoffer, det mætter ofte lidt mere end type 1, men rent ernæringsmæssigt er type 1 ligeså godt.
I takt med at din dreng bliver ældre, så vil du også kunne erstatte eftermiddagsamningen med en portion tykmælk, A38 eller lignende.
Fortsat held og lykke. Dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske