Svar: Amning og prævention
23. august 2006
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeg har rådført mig med en ammespecialist og hun fortæller at det er rigtigt, at lav østrogen holdige p-piller ikke er så slemme som høj østrogen holdige. Det kan dog ikke udelukkes, at det i en periode kan påvirke mælkeproduktionen.
Det betyder at det ikke er ligegyldigt, hvor gammelt barnet er før man starter. Jo yngre og dermed mindre veletableret amningen er, jo større sandsynlighed for, at det går ud over amningen. Hvis man starter med lav østrogen holdige piller, anbefales det at amningen derfor er veletableret og at man er meget opmærksom på mælkeproduktionen og kan sætte hurtigt ind med ekstra stimulation.
Hun mener i øvrigt at man skal være tilbageholdende med at anbefale lav østrogen holdige piller i de første 6 måneder af ammeperioden. I stedet foreslår hun mini-piller, som ikke har den samme indvirkningen på mælkeproduktionen.
Da jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng endnu ikke er særligt gammel, så vil jeg derfor foreslå at du enten taler med lægen om at få mini piller, eller at I alternativt bruger kondom. Du skal også være helt sikker på at din livmoderhals er lukket før du begynder at have samleje uden kondom, da der ellers er infektionsrisiko.
Hvis du helst vil have de piller du plejer at tage og de hører til de lav østrogen holdige, så må du vurdere fordele ved dette i forhold til evt. nedsættelse af mælkeproduktionen.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske