Svar: Tandbørstning 10 mdr.
23. august 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Jeg tror desværre ikke at der findes en magisk løsning, når børn ikke vil have børstet tænder og nogle gange, så er man faktisk nødt til at holde dem lidt fast, for at kunne få børstet de tænder.
Men jeg synes dog det er vigtigt at man prøver at tænke lidt alternativt. Nogle gange hjælper det f.eks. at prøve med en elektrisk tandbørste, nogle børn bliver bange for lyden, men andre børn synes det er rigtig skægt og det kilder i munden.
Andre gange så er det hele seancen at barnet protesterer over, således at allerede inden man får fundet tandbørsten frem, så er barnet allerede begyndt at protestere. Det kan derfor igen være en god idé at tænke lidt anderledes, måske behøver han ikke at sidde op, men kan ligge ned. Måske vil han børste dine tænder og så børster du hans osv. Prøve at gøre det lidt på hans præmisser.
Flaske og amning efter tandbørstning er ikke godt for tænderne pga det store sukkerindhold i mælken. Med den alder han har, kunne han måske godt sove igennem uden vælling, men med en tår vand? Det kunne være et forsøg værd.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske