Brev:
Nedtrapning af amning og hård afføring
23. august 2006
Alder:
6 mdr.
Nedtrapning af amning og hård afføring
Hejsa
Tak for dine tidligere svar, som jeg har haft stor glæde af.
De sidste par dage har jeg forsøgt at amme min søn på 6½ mdr lidt mindre i løbet af dagen, som du foreslog. Måltiderne har set sådan ud:
Tidlig morgen: ammes
formiddag: havregrød med frugtmos + vand af kop
frokost: majs/risgrød med frugt + vand af kop
eftermiddag: ammes
aftensmad: mos med kød/fisk + vand af kop
aften: ammes inden puttes i seng
sen aften: ammes
Jeg har altså fjernet formiddagsamningen, hvilket gik ok. Jeg fik lidt fyldte bryster, men det gik over så snart jeg ammede ham.
Men i dag efter to dage uden formiddagsamning, havde min dreng afføring der lignede spejderhagl. Dvs. den var rigtig tør, hård og det virkede som det gjorde lidt ondt at komme af med for ham... Og jeg tænker det er fordi han har manglet væske de sidste par dage! Det var så synd for ham.
Det er meget begrænset hvad jeg kan få i ham med kop, han drikker ca ½ dl vand til måltiderne - er det for lidt?
Pga den hårde afføring, har jeg i dag ammet som jeg plejede, dvs. når jeg putter ham til formiddagslur og lige efter frokost. Jeg må forsøge at trappe lidt langsommere ned, eller vente med at fjerne formiddagsamningen, til han er blevet bedre til at drikke af kop? Problemet er bare at der nu kun er ca 1½ mdr til han skal starte i vuggestue...
Har du nogle idéer?
Kærlig hilsen Poula