Brev:
Kan de sove i samme rum?
24. august 2006
Alder:
3 år
Kan de sove i samme rum?
Hej Helen
Igen trænger et spørgsmål sig på og du må være den rette til at give et godt svar.
Vi har, som du nok kan huske - skrevet nogle gange efterhånden - to dejlige drenge (Andreas 3år og 4 mdr og Benjamin 19 mdr) og kun 30 dage tilbage til en lille ny gut ankommer.
Vi har pt stadig Andreas i vores seng, hvilket vi jo nok er nødt til at lave om på, nu hvor den lille ny snart kommer. Mit spørgsmål er så, om Andreas og Benjamin kan sove i samme rum eller har de ikke den rigtige alder til det. Hvordan skal vi gribe putteritualet an for at opnå størst succes, hvis de skal sove sammen. De er begge bange for lyde og den ældste er mørkeræd. Derfor er det vores tanke, at de måske kan berolige hinanden ved at sove sammen.
Lige nu er vi hos dem begge indtil de sover, (Andreas i vores seng og Benjamin på sit værelse), men det kan vi jo heller ikke blive ved med, når den lille ny kommer. Hvordan lærer vi to bange drenge at falde i søvn selv?
Vi har prøvet med Benjamin med det resultat at han gik total i panik og græd meget voldsom og stod ud af sengen for at komme ned til os. Prøver vi med Andreas, tager det ham måske en time at falde i søvn, hvorimod det tage fem minutter, når vi sidder hos ham. Vi går jævnlig ind til ham og tjekker at han ikke ligger og ryster af skræk, hvilket vi har oplevet før. Det virker beroligende på ham, at vi siger, vi kommer ind og kigger til ham og det kan altså godt lade sig gøre at Andreas selv falder i søvn, det tager bare lang tid.
Hvad vil du anbefale os at gøre? Lade dem sove sammen eller hver for sig og hvordan vil du mene vi skal gribe det an?
På forhånd tak - og tak for en god side!
Knus fra
Tina - snart mor til 3 i USA.